עמוד:159

הרמאי הנ > סכסך משלי פרק גו , פסוקים 28-17 עיון ראשון פסוקים 28-17 מתארים את הדמות השלילית של הרמאי המשתתף במריבות מיותרות ( שאלה . ( 12 דרכי התנהגותו של הרמאי : א . מעורר מריבות מיותרות - פסוק . 17 ב . אינו מקבל אחריות על מעשי המרמה שעשה - פסוקים . 19-18 ג . התנהגותו אחת , ואילו בלבו מחשבות אחרות - פסוקים . 25 23 עיון מעמיק גם מריבה צריכה חומר בעירה הפתגמים בפסוקים 21-20 מדמים את המריבה לאש . היא בוערת רק כשיש חומר בעירה . "איש המדנים - " האדם שמנסה לסכסך הוא הוא חומר הבעירה של המריבה ( שאלה . ( 13 התנהגותו המסכסכת ( פסוק , ( 17 הנכלולית והמתחמקת מאחריות ( פסוקים ( 19-18 משמשת כי'דלק" למריבה ( שאלה . ( 14 כיצד מרגיש מי שנפגע ? בניגוד לחוסר הרצינות שבה התייחס האדם הפוגע למעשיו בפסוקים - 19-18 "ןאמר סלא-כ > שחק אני , '' האדם שבו פגע הושפע קשות מדבריו הפוגעניים '' - יולדו חךרי-בטן '' ( שאלות . ( 16-15 הפער בין תחושת הפוגע לתחושת הנפגע מוכר בוודאי גם לתלמידים וכדאי לעסוק בו . ברוח ספר משלי- המודעות לבעיה הכרחית לפתרונה . סופו של הרמאי המסכסן ספר משלי מציג תמונה מסודרת לא רק של ההתנהגות הטובה מול ההתנהגות הרעה , אלא גם של הגמול הטוב לטובים ולחכמים לעומת העונש לעושים רע . לפי פסוק , 27 סופו של הרשע יהיה להיכשל בדברי הרשעות שהוא עצמו יזם , ממש כמו "בומרנג" - עיינו ב"משהו על " ... ( שאלה . ( 17 מעניין יהיה להעלות בפני התלמידים את השאלה - כיצד לדעתם פתגם זה "פועל במציאות ? " החיים מלאים דוגמאות המחזקות את הפתגם לעומת דוגמאות המפריכות אותו . ספר משלי אינו מציג מציאות מורכבת בעלת פנים לכאן ולכאן , משום שברור לו שדרך חייו של הרמאי המסכסךהיא הדרך הרעה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר