עמוד:158

העצל משלי פרק כל , פסוקים 16-13 " משהו על הצרצר והנמלה" - מביא בפנינו את דמותו של העצל . אפשר לפתוח את העיון באמצעות סיפור זה ודרכו לנסות להבין מהי עצלנות ואיך אנחנו כחברה מתייחסים אליה . העצל מופיע בפרק כאחת הדמויות השליליות , אך ביחס לכסיל ולרמאי הפרק מתייחס אליו בביקורת חריפה פחות , וכן בפסוקים מועטים יחסית , מדוע ? משום שהנזק שגורם העצל הוא בעיקר לעצמו . עיון ראשון פסוק 13 הוא כעין ציטוט מדבריו או ממחשבותיו של העצל המביא את התירוץ לאי-העשייה שלו - מסוכן לצאת לרחוב כי יש אריה בחוץ , לכן עדיף להישאר במיטה ( שאלה . ( 9 בפסוק יש אירוניה והוא שם ללעג את העצל ואת תירוצו . פסוק 14 בנוי כמשל ונמשל . העצל משול לדלת : כמו שדלת נעה על הציר שלה , נפתחת ונסגרת אך אינה מתקדמת לשום מקום , כך העצל אינו מתקדם לשום מקום ( שאלה . ( 10 עיון מעמיק האם העצל יודע שמשהו אצלי לא בסדר ! העצלות היא מידה רעה , והפתגמים מסבירים זאת היטב . מי שמתבונן בעצל מבין את הבעיה בהתנהגותו , אך האם העצל עצמו מרגיש שמשהו לא בסדר באורח חייו ? עיון בפסוקים בעזרת השאלות המנחות מלמד שהעצל אינו מודע למצבו ( שאלה . ( 11 מאפייני העצל על פי הפתגמים : - העצל משכנע את עצמו שהעצלות שלו היא זהירות סבירה ( פס' . ( 13 - העצל מרגיש שיש עשייה בחייו ( כמו הדלת- זז מצד לצד ) אך למעשה אינו מתקדם לשום מקום ( פס' . ( 14 - העצל עושה חצי עבודה ( פס' - . ( 15 העצל סבור שהוא חכם מאוד ואינו מודע לכסילותו ( פסוק . ( 16 דרך הפתגמים עולה תמונה של אדם שאינו מודע לעצמו . חוסר המודעות לבעיה הוא בעיה חמורה כשלעצמה . כפי שראינו בפתגם בפסוק - 12 "ראית איש חכם 3 עיניו ו תקוה לכסיל ממנו" - מי שחכם בעיני עצמו ואינו מודע למצבו , הוא גרוע אף יותר מהכסיל ( שאלה . ( 8 התפיסה החינוכית של ספר משלי מניחה שהאדם יכול להשתנות , ועל כן יש מקום לחינוך ולהדרכה ללכת בדרך הישר , אך אדם שאינו מודע לבעיה מן הסתם לא יפעל כדי לשנותה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר