עמוד:153

עיון מעמיק במסגרת העיון המעמיק מוצעות נקודות שונות לדיון 1 הפתגם "בן חכם ישמח-אב ; ובן כסיל תוגת אמו" ( פס' , ( 1 קושר בין הנחת של ההורים ובין התנהגות הילדים . אפשר להרחיב את הדיון בסוגיה זו ולקשר אותה לחוויות החיים של התלמידים . במה תלוי יחס ההורים לילדיהם ? ( שאלות ( 3-2 הפתגמים "אגר בקיץ בן משכיל ; נרךם בקציר בן מביש" ( פסוק , ( 5 ו " - כחכ ( ץ לשנים לכעשן לעינים ; כן טעצל ל שלחיו" ( פסוק , ( 26 עוסקים בגנות העצלנות . כדאי לשים לב לנימוקים שמביאים הפתגמים נגד העצלנות . בשני הפתגמים מתואר העצל ביחס לאחרים . בפסוק - 5 ביחס להוריו ( בן מביש , ( ובפסוק - 26 ביחס לאנשים ששלחו אותו לביצוע משימה כלשהי . מעניין לפתוח דיון בשאלה ; למי העצלנות מזיקה- לאדם עצמו ? לסובבים אותו ? בפרק כו נפגוש מקבץ פתגמים העוסקים בדמות העצל ( עמוד ( 274 שיעמיקו את הדיון בהתנהגות אנושית זו ובמאפייניה . פתחנו את הפרק " ) מקרוב ומרחוק ( " בדיון על פתגמים . כדאי לשים לב לחוויות החיים העומדות ברקע הפתגמים . הפתגם "אגר בקיץ בן משכיל ; נו ךם בקציר בן מביש" ( פסוק , ( 5 מנסח תובנה כללית על התנהגות אנושית בהקשר לחיים החקלאיים המאפיינים את החברה בת זמנו של הפתגם ( שאלה . ( 5 הפתגם "כחכןץ לשנים וכעשן לעינים / כן סעצל לשלחיו" ( פסוק , ( 26 מדמה את העצל לתחושה פיזית שלילית המוכרת לשומעי הפתגם ( שאלות . ( 8-7 הפתגם > ' א-יועילו אוצרות לשע ; וצדקה תציל ממןת" ( פסוק , ( 2 קובע שהצדקה עדיפה על השגת רכוש בדרכים לא כשרות . יש מקום לשאול : האם העדיפות שמציג הפתגם היא קביעה ערכית או תועלתנית ? ( שאלה . ( 10 כלומר , האם כדאי לעשות צדקה משום שבסופו של דבר הצדקה משתלמת או שראוי לעשות צדקה לשם עשייתה בלבד ? מעניין לראות כיצד התפתח הפתגם באגדה על בתו של רבי עקיבא ומה מוסיפה אגדה זו לשאלת ה"כדאיות" של הצדקה ( שאלה . ( 11 הפתגמים "זכר צדיק לברכה ; לשם ךשעים ירקב" ( פסוק , ( 7 ו " - כעבור סופה לאין רשע ; לצדיק יסוד עולם" ( פסוק , ( 25 עוסקים שניהם בשאלה - מה נשאר מהצדיק ומה נשאר מהרשע ? שניהם מציגים את הרשע כמציאות חולפת- הרשעות תחלוף , ושם הרשעים לא ייזכר , ואילו את הצדק והצדיקים הם מציגים כדבר יציב בעולם ( שאלה . ( 12 מעניין לדון בגישה זו ( שאלה , ( 14 גם ברמה הפילוסופית וגם דרך דוגמאות הלקוחות מחוויות החיים של התלמידים ( שאלה , 13 ו " - משהו על ... ז"ל וזצ"ל" בעמוד . ( 269

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר