עמוד:152

משלי פרק י : פתגמים לחיים מקרוב ומרחוק ( עמ' ( 265 ספר משלי מכיל פתגמים רבים . זוהי אחת מדרכיה של ספרות החכמה להעביר מסרים . הפתגם הוא כמו "סלוגן" - סיסמה קצרה וקליטה המעבירה מסר ברור . בפתח הפרק שנלמד כדאי לעסוק עם התלמידים בשאלת כוחו של הפתגם . אילו פתגמים הם מכירים ? מי אומר להם את הפתגמים הללו ? מדוע ? האם הם משתמשים בפתגמים ? מה מאפיין ניסוח פתגמים ? באילו דימויים משתמשים הפתגמים ? האם ניתן להעביר פתגמים ממקום למקום ומשפה לשפה ? בפרק פתגמים רבים , אנחנו בחרנו לעסוק בספר רק בחלקם ; פסוק '' : 1 בן חכם ישמח-אב ; ובן כסיל תוגת אמר . ' פסוק : 2 "לא-יועילו אוצרות רשע ; וצדקה תציל ממות . " פסוק : 5 "אגר בקיץ בן משכיל ; נלדם בקציר בן מביש . '' פסוק : 7 "זכר צדיק לברכה ; ושם לשעים ירקב . " פסוק '' : 25 כעבור סופה ואין רשע ; וצדיק יס 1 ד עולם . " פסוק : 26 "כחמץ לשנים וכעשן לעינים ; כן העצל לשלרויו . " עיון ראשון כל הפתגמים שבהם נעסוק מתוך הפרק בנויים כתקבולת ניגודית . כלומר , הצלע השנייה של הפסוק מציגה מסר הפוך מזה שהוצג בצלע הראשונה . בעיון הראשון מתבקשים התלמידים להעמיד באופן גרפי את התקבולות . לאחר ההעמדה הטכנית כדאי לדבר על המסר שמעביר סגנון עיצוב פתגמים בצורה כזו . ההעמדה הניגודית מחדדת את תפיסת החיים ב"שחור ולבן . " הטוב והרע ברורים מאוד והפתגם הוא כמו פרסומת המעבירה מסר ברור לאדם בשאלה - מה כדאי לבחור . מהו הטוב לפי הפתגמים ; מהו הרע ? מה דעתכם על תפיסת העולם הזאת ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר