עמוד:144

מן הסיפור המקראי משתמעת התשובה ו בחיי עם המטרה היא הקובעת ולא האנשים , יהיו גדולים ככל שיהיו . החלק הלאומי חזק יותר מן החלק האישי . המנהיג משרת את המטרה ולא ההפך . עם זאת , מה שמרכך את "המכה" היא הידיעה שמשה ראה , נוכח וידע , שמטרת שליחותו הושגה . בהקשר זה כדאי להוסיף שגם לבעלי המדרשים היה קשה לקבל ולהבין מדוע נמנע ממשה להיכנס לארץ . אחד ההסברים הוא , שזהו העונש שקיבל על הרג המצרי . זהו הסבר דחוק , ויותר משהוא מספק תשובה , הוא מעיד על הקושי להסביר . מקום קבורתו של משה > שאלה ( 8 לא זו בלבד שלא ניתן למשה להיכנס לארץ , גם מקום קבורתו לא נודע . מדוע ? אנו יודעים את מקום קבורתם של האבות , ויודעים גם שאת עצמות יוסף העלו כדי לקבור אותן בארץ . מדוע דווקא מקום קבורתו של משה , שעליו נאמר "ןלא-קם נביא עוד בישראל כמשה # שד לדעו ה' פנים אל-פנים" ( דברים לד , , ( 10 אינו ידוע ? על שאלה זו אפשר להוסיף ולשאול ; איך ייתכן הדבר שאף על פי שאין למשה קבר , הוא נמצא בצמרת הפנתיאון של המנהיגים שלהם זכה עם ישראלי סיבות אפשריות להעדר מקום קבורה דווקא בגלל גדולתו , "ןלא-לןם נביא עוד בישראל , " ודווקא בגלל קרבתו הגדולה לאל #$ " ר ידעו ה' פנים אל-פנים" ( פסוק , ( 10 קיים היה חשש לפולחן אישיות . כדברי הפיוט ( עמ' ( 128 "פן יאמר : איש האלוהים עלה אל האלוהים והנו כאלוהים , " היה חשש שמא משה יהפוך לאל . משה קשור בסיפור יציאת מצרים ובסיפור המסע של בני ישראל בדרכם להיות עם . באין קבר , מרכז הזיכרון עובר אל הסיפור ולא אל המקום . היה חשש כבד שגם במותו "יפריע" משה ליהושע בתפקידו . משה לא נכנס לארץ , ונקבר בתחום ארץ מואב . ולפיכך , בימיו של כותב הסיפור לא ידעו היכן נקבר משה ( לסיבה זו , בשונה משאר הסיבות , אין הסבר ערכי . ( משה כמנהיג מעצב בנושא זה דן עמיר לוי בספרו "ניהול שינוי ארגוני . '' הוא עוסק במנהיגות שאותה הוא מכנה מנהיגות טרנספורמטיבית , כלומר , מנהיגות מעצבת ( פרק . ( 9 לדעתו , מנהיג מעצב מתאים לתהליך של שינוי . מנהיג מסוג זה מסוגל להוביל אנשים ולטעת בהם את האמונה ביכולתם ליצור מציאות שונה וטובה יותר r יש לו יכולת לגרוס לאנשים להיפרד מעולמם הישן | ולגייס כוחות והתלהבות לבניית העולם החדש ; הוא משמש מקור השראה ואמונה בחזון החדש וביכולת לממשו , ומעודד את האנשים למצות את המיטב שבהם . לוי מביא את משה כדוגמה למנהיג מעצב ואת סיפור יציאת מצרים כסיפור של קהילה שעוברת שינוי משמעותי . ההליכה במדבר במשך ארבעים שנה היא שלב הכרחי ללמידה ולהתנסות חדשים . בעיניו זוהי '' הסדנה הגדולה בהיסטוריה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר