עמוד:143

השאלה הנשאלת היא מדוע אלוהים כה החמיר עם משה ? האם נהג נכון ? האם בדרך זו ביקש להקל עליו את הפרדה ? האם ביקש למנוע ממנו כאב ? האם הצליח בכך או אולי הכאיב לו עוד יותר ? הצער שנחסך ממשה - מדרש תנחומא המדרש מספר סיפור שמנסה להמחיש את הקשיים והכאבים שנחסכו ממשה , וכן להצדיק את ההחלטה שלא לתת לו להיכנס לארץ . המדרש מעלה כמה נקודות : מנקודת מבטו של משה , למי שכל השנים היה "מספר אחד" קשה לוותר על מקומו לטובת מישהו אחר ולהפוך ל"מספר שניים . " משה מגלה על עצמו שהוא מקנא , ושהקנאה היא תכונה אנושית . גם אנשים גדולים כמשה אינם מצליחים להתגבר עליה , למרות שהיורש התחנך על ברכיו . קשה גם להיות נוכח וגם לפנות מקום . על פי המסופר במדרש , אלוהים החליט נכון ; הוא ביקש לחסוך ממשה את הקושי שבהתמודדות . ככל שהמנהיג גדול יותר , הוא עלול להטיל צל כבד יותר על מחליפו , ולכן עליו לא רק לפנות את תפקידו אלא לשחרר את המנהיג החדש מנוכחותו . הקרבה בין שני המנהיגים יכולה הייתה ליצור עימותים קשים ביניהם - במקום להתרכז במטרה - כיבוש הארץ והתנחלות השבטים . היבט נוסף שלפיו חייבים בניתוק מוחלט בין המנהיג החדש למנהיג הקודם קשור באנשים המונהגים . אלה רגילים לפנות למשה , רגילים בסמכותו , רגילים לנהוג בו כבוד ולכן נוכחותו מעכבת את התבססות מנהיגותו של המחליף - יהושע . נוכחות המנהיג הקודם איננה מאפשרת למנהיג החדש לצמוח ולתפוס את מקומו . ככל שהמנהיג הקודם היה גדול יותר , כך למונהגים קשה לקבל את המנהיג החדש . צורכי האדם או צורכי המשימה ( שאלה ( 5 בדברים פרק לד מסופר שמשה מקבל את החלטת האל בשתיקה . בדברים פרק ג , 25-23 משה מספר שהוא התחנן בפני אלוהים להיכנס לארץ הטובה ולראותה , אך האל קצף עליו " נ ? קנעבר ה' בי למענכם " ( פסוק . ( 26 למרות הניסיון להבין את ההחלטה של האל שלא לתת למשה להיכנס אל הארץ המובטחת , את הקורא מלווה תחושה של אי-נוחות , מעין חוסר הגינות כלפי משה . משה עשה את המסע הקשה הזה עם העם הקשה הזה בשליחות האל ; את כל חייו הקדיש למען המטרה . והנה הוא עומד כפתחו של החלום הנכסף , ולא ניתן לו להגשימו . זהו רגע אכזרי ביותר וכמעט בלתי אנושי , המציג את הדילמה במלוא חריפותה : האם להעדיף את צורכי האדם המנהיג ( משה , ( או את צורכי המשימה , המטרה והתפקיד ( הכניסה לארץ וההתנחלות בה ?( האם על אלוהים לנהוג על פי מה שטוב למשה או על פי מה שטוב לעם " ) למענכם ?( "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר