עמוד:140

הטובה היא ן הבדל מהותי נוסף בין ספר במדבר לספר דברים הוא מטרת הריגול . לספר דברים אידיאולוגיה דתית מובהקת והמרגלים לא מתבקשים לבדוק אם הארץ טובה או רעה , שכן העובדה שהארץ טובה היא עובדה יסודית באמונה הדויטרונומיסטית . ספר דברים מקדיש לארץ ישראל מקום מיוחד ונכבד , ומבחינתו אין מחלוקת על טיבה של הארץ . הארץ היא טובה , ארץ זבת חלב ודבש ( ביטוי החוזר רבות בספר דברים . ( הסיבה לשליחות בספר דברים היא סיבה צבאית אסטרטגית - כיצד אפשר לכבוש את הארץ ? בספר דברים המרגלים לא הביעו הסתייגות מהארץ ( שאלה ( 23 ואילו בספר במדבר הם הוציאו את דיבת הארץ רעה . נראה כי הסיבה לשתיקת המרגלים בספר דברים נעוצה בהתייחסותו של הסופר הדויטרונומיסטי אל הארץ . הארץ היא כה טובה עד שגם בפי המרגלים החוטאים אין דברים רעים לומר עליה . פירושו של הרמב"ן לסתירה העולה מותאם לנרטיב הכללי של ספר דברים , כלומר , לא הוזכר חטא המרגלים הפרטי כדי להדגיש את חטאו של הדור כולו ( שאלה 23 סעיף ב . ( העונש הכבד הוא פרי חטאו של דור שלם , ולא של עשרת המרגלים בלבד . מדוע נענש משהז במקרא סברות שונות לאי-כניסתו של משה לארץ כנען . על פי ספר במדבר פרק כ למדנו כי איכניסתו לארץ נובעת מן החטא שחטא בהוצאת המים מהסלע ( ראו פרשנות לחטא בפרקים הרלוונטיים . ( לעומת זאת , הרי שבפרקנו נרמז כי אי-כניסתו של משה לארץ נובעת מכך שדור שלם מבני ישראל מגיל עשרים ומעלה לא נכנסו לארץ . משה נכלל בתוך קבוצה זו . לכל אחת מסיבות אלו משמעות מהותית בנוגע לאי-כניסתו של משה לארץ . על פי הסיבה המצויה בספר במדבר פרק כ , משה לא נכנס לארץ באחריותו שלו , כיוון שחטא . לעומת זאת , על פי המסופר בדברים א , הרי שמשה לא נכנס לארץ בשל חטאם של אחרים - של בני ישראל . אפשר גם לומר , שמשה כמנהיגו של העם , חייב היה לקבל על עצמו את האחריות לחטא המרגלים ועל כן נענש ( שאלה . ( 24 הרמב"ן מאחד בין הכתובים השונים באמצעות הרמוניזציה . לפי הרמב"ן , משה לא נכנס לארץ בשל חטאו האישי בהוצאת המים מהסלע . גם חטאו האישי של משה נובע למעשה מפשעם של ישראל בדרישתם למים ובחוסר אמונתם בהי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר