עמוד:135

האדם להבטיח ולא לעמוד בהבטחותיו , אך דרכו של אלוהים שונה . אלוהים מבטיח ומקיים , מבטיח ואינו מכזיב . אלוהים בירך את עם ישראל ועל כן אין אפשרות לקלל אותו ( שאלה . ( 19 על פי רש '' י , ברכת ה' לישראל הייתה ההבטחה להביאם אל הארץ המובטחת . מכיוון שכך לא יוכל בלק להרוג אותם במדבר משום שגורלם נקבע מראש על-ידי אלוהים ( שאלה , ( 20 וברכתו של עם ישראל לא תילקח ממנו . בלעם טוען כלפי מחשבת השווא של בלק כי אי אפשר לעקוף את סמכות האלוהים . הוא ממשיך ואומר כי לא זו בלבד שאלוהים נאמן לעמו ושומר על הבטחותיו אלא גם עם ישראל עצמו נשאר נאמן לה' ואינו חוטא לאלוהיו . הקשר בין עם ישראל לאלוהים הוא הדדי . הם נאמנים לו והוא הוציאם ממצרים ומלווה אותם בדרכם ( פסוקים . ( 22-21 תיאור הקשר בין ה' לעם ישראל ממשיך גם בפסוק 23 כאשר בלעם מדגיש כי בקרב ישראל אין מנחשים ואין קוסמים כיוון שהם מקבלים את הנבואות לעתיד מפי ה' ומפי נביאיו ( שאלות . ( 22-21 בנאום הראשון הרבה בלעם לתאר את תכונותיו החיוביות של עם ישראל ואילו בנאום השני הדגיש את הקשר ההדדי בין עם ישראל לאלוהיו , קשר בל יינתק . רק בסופו של הנאום השני מופיע תיאור חיובי נוסף של ישראל המדגיש את גבורתו של העם ואף את אכזריותו לאויביו . '' לא מדבשן ולא מעוקצך : " תגובתו של בלק לנאום השני לאחר משלו הראשון של בלעם , שואל אותו בלק שאלה מהולה בכעס באומרו : " מה ע . ש > ת לי לקב איבי לקחתין והנה ברקת ברך" ( פסוק . ( 11 בלק מנסה לברר מדוע בלעם בירך את עם ישראל למרות בקשתו לקללו . לאחר הנאום השני תגובתו של בלק כעוסה אף יותר ו " גם-קב לא תקןב : גו גם-ברן לא תבלכנו" ( פסוק . ( 26 בלק מודיע לבלעם שאיננו רוצה לא את קללתו ולא את ברכתו ( שאלה . ( 23 בלעם מנסה לרצות את בלק ומשיב כי דבריו אינם בחירתו שלו אלא דברי אלוהים הם . בלק בייאושו מנסה את מזלו אל מול האלוהים במקום אחר . הוא משקף חוסר הבנה בסיסית של הנאמר במשל . כוונת המשל כולו הייתה להבהיר את חוסר היכולת לקלל עם מבורך , ובלק אינו ער למסר הזה ( שאלה . ( 24

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר