עמוד:129

במדבר כב-כג : בלעם נ ברכה במקום קללה ספר ב > עם פרשת בלעם , המובאת בספר במדבר בפרקים כב-כד , היא יחידה ספרותית שלמה ואחידה . חכמינו הגדירו אותה כך כאשר ציינו אותה בנפרד משאר התורה ; "ומי כתבן (?) משה כתב ספרו ופרשת בלעם" ( בבלי , בבא בתרא , יד , ע"ב . ( סיפורו של בלעם איננו תלוי ביחידות הספרותיות הבאות לפניו או אחריו . העורך המקראי שילב את הפרשה במקום המתאים לה על פי ההקשר הכרונולוגי של מסעות בני ישראל במדבר . בני ישראל נמצאים בגבולות מואב וסיפורו של בלעם מתרחש בארץ מואב . אך הקשר לפרקים הקודמים אינו רק על פי ציר הזמן והמקום אלא גם על פי הסוגה הספרותית . בפרק כא מסופר משל על כיבוש סיחון את ארץ מואב ונאומיו של בלעם מובאים גם הם בדרך משל . מקרוב ומרחוק > עמ' ( 215 מילים משנות מציאות פרשת בלעם היא הזדמנות נהדרת לדון בהשפעתן של מילים על המציאות . משל וודי עתיק אומר כי המילים שלא הובנו כראוי מסתובבות בעולם כמו חיות פצועות . כלומר , ממשיכות לבטא את הכאב שנוצר עקב אי-ההבנה . בימינו , נפוצים מאוד מסרים שלא הובנו כהלכה וקל מאוד להעביר מסרים פוגעניים . המדיה מציעה נגישות לכלים שבאמצעותם אפשר להעביר מסר מהיר עד כדי כך שלעתים המסר נשלח מהר יותר מהמחשבה שהוקדשה לו , וכך קורות טעויות ונגרמות פגיעות לא מכוונות לעתים קרובות יותר . העובדה כי מילים משפיעות על בני אדם ועל המציאות כולה מחייבת אותנו לנהוג משנה זהירות בשימוש בהן , לשקול כל מילה , להימנע ממילים פוגעות ובוטות , ולהרבות במילים טובות וחיוביות . בלעם ידע עד כמה מילים , ובעיקר קללות , יכולות להשפיע על המציאות . פרשת בלעם מלמדת אותנו שכלל זה הוא כה חזק עד כי ה' בעצמו מכיר בכוחן של המילים ומונע מבלעם לקלל . אם בלעם יקלל , לא יהיה אפשר למנוע את השפעת הקללה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר