עמוד:125

נראה כי התשובה לשאלה זו , בסיסה בנתונים שפורשים לפנינו הפסוקים . בסיפור המלחמה במלך ערד יש משום הקדמה תמציתית וקצרה על העתיד להתרחש לבני ישראל בהיכנסם לארץ . המסר של סיפור זה הוא שבארץ יש אויבים , והדרך לכיבושה של הארץ תהיה מלחמה . המלחמות עלולות להיות אכזריות , אלא שהאמונה בה' וההבנה כי הוא לבדו ייתן את הארץ לעמו , יעזרו לבני ישראל לנצח את אויביהם . במדבר פרק כא , פסוקים 9-4 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' ( 208 משקפיים שחורים סיפור נחש הנחושת פותח בהקדמה חשובה . בני ישראל סובבים את ארץ אדום בשל סירובו של מלך אדום לתת להם לעבור כארצו . < כדאי לשאול את התלמידים אם הם מרגישים שהם יכולים להזדהות עם מצוקתו של העם ל במילים : "ותקצר נניש-העם בדרך" ( פסי ( 4 מועבר מסר חריף מאוד . בני ישראל היו קרובים כחוט השערה לארץ ישראל , אבל סירובו של מלך אדום , שעליו למדנו בפרק הקודם , האריך את הדרך לארץ בעוד כמה חודשים . לאחר שלושים ותשע שנות נדודים בתנאי מדבר , המחשבה שיהיה עליהם לשאת עוד כמה חודשים היא קשה . כני ישראל היו קרובים כל כך ועדיין רחוקים כל כך , ואפשר להבין מדוע מאסו בדרך הבלתי נגמרת ( שאלה . ( 9 רש"י מיטיב לתאר את צערם של בני ישראל כאשר הוא מפרש את הביטוי קצור נפש . בני ישראל אינם מסוגלים להתמודד עם האתגר הנוסף שבא עליהם . נפשם קצרה ועל כן אינה מסוגלת להכיל את גודל הצרה ( שאלה . ( 10 כאשר קצה נפשו של אדם בדבר וייאושו קופץ עליו , הכול נצבע בצבעים שחורים . פסוק 4 ופסוק 5 קשורים זה בזה בקשר של סיבה ותוצאה . הסיבה לדברים הקשים שאומר העם לאלוהים ולמשה בפסוק 5 נמצאת בפסוק . 4 נפשם של העם קצה בדרך , ועל כן הם מדברים סרה בכל העולם ופוגעים בזיכרון המקודש ביותר - זיכרון יציאת מצרים . הס טוענים שאץ מים ( כדאי להזכיר לתלמידים את הוצאת המים מהסלע , המתוארת בפרק הקודם , ( ושאין לחם ; ומיד אחר כך מזכירים את הלחם הקלוקל , שבעבר תיארו את טעמו כטעם הדבש ( שאלה . ( 11 דבריהם מבולבלים , מלאי סתירות וכפירה במציאות ובנסים שהתרחשו בעבר . < כדאי לשאול את התלמידים כיצד מתנהג אדם ששרוי במצוקה ? האם יש נטייה בעת מצוקה לצבוע את הכול בצבעים שחורים ! לשכוח את הדברים הטובים שקרוי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר