עמוד:120

פרופ' יעקב מילגרום טוען ( ראו פרשנותו בעולם התנ"ן לספר במדבר , עמ' ( 116 שסיפור מי המריבה בפרק זה הוא נוסח שונה לסיפור מי מסה ומריבה המופיע בספר שמות יז . ההבדל העיקרי בין הסיפורים הוא שבספר שמות מצווה משה להכות בסלע , ואילו בספר במדבר משה מצווה לדבר אליו ( שאלה . ( 12 הסיפור המקראי , על כל פנים , מתאר שני סיפורים דומים אך שאינם זהים , ברצף של זמן . אפשר לשער כי משה מורגל היה בהוצאת מים מהסלע באמצעות הכאתו , וחטאו נבע מכך שהלך שולל אחר ההרגל ובזאת לא התייחס למציאות החדשה ולציווי האלוהי שהשתנה מאז הפעם הקודמת ( שאלה . ( 13 מבין פרשני ימי הביניים יש הטוענים כי חטאו של משה היה שהכה את הסלע במקום לדבר אליו ( שאלה . ( 14 מעשה זה מבטא חוסר אמונה והטלת ספק בכוחו של ה . ' המתנגדים לפירוש זה טוענים כי למשה נאמר לקחת את המטה , ועל כן לא ייתכן כי חטאו בהכאת הסלע ( ראו פירוש הרמב"ן לפסוקים . ( יתר על כן , הסיפור הקודם על אודות הוצאת מים מן הסלע באמצעות הכאה בסלע ( שמות יז ) הניע את משה לחזור שנית על אותה הפעולה ( שאלה . ( 13 מדוע פעולה שעליה לא נענש בעבר , מביאה להענשתו כעת ? ( ראו פרשנותו של יעקב מילגרום בעולם התנ"ן לספר במדבר , עמי ( 115 יש התולים את החטא , לא במעשהו של משה אלא בגישתו לעם . משה מדבר אל בני ישראל בקשיחות ובכעס ועל כך נענש ( שאלה . ( 15 המתנגדים לפרשנות זו טוענים כי העונש ניתן למשה בשל חוסר אמונה : "לא-ה ^ מנתם בי" ( פסי ( 12 ולא בשל רתחנות יתרה ( ראו פרשנותו של הרמב"ן לפסוקים . ( בקרב חוקרים בני זמננו יש הטוענים כי חטאו המפורש של משה אינו מופיע בפסוקים מאחר שהעורך , שרצה להימנע מפגיעה בשמו הטוב של משה , השמיט אותו . על טענה זו יש המשיבים כי המקרא אינו חושש מפגיעה בשמם של גדולי האומה . להפך , הוא מתאר את המנהיגים הגדולים ביותר בחטאיהם כדי שלא להעניק להם אופי מושלם , כאילו היו אלים , וכדי לאפשר לקורא להזדהות עם דמותם דווקא משום שאינה מושלמת ( לדוגמה , יהודה ודוד . ( מילגרום טוען כי שורש החטא במילה ; "נוציא" ( פסוק . ( 10 משה ואהרון היו צריכים לייחס את נס הוצאת המים לה' ולא לעצמם . הייתה להם הזדמנות להוכיח את כוחו של ה' והם בחרו שלא לעשות זאת ( שאלה . ( 16 דווקא בעת הקריטית הזאת , שעה שבני ישראל עתידים להתמודד עם האתגרים הקשים ביותר בכניסתם לארץ כנען , שעה שבני ישראל זקוקים לאמונתם בה , ' דווקא כעת מונעים משה ואהרון מבני ישראל את האפשרות לחזק את אמונתם במי שיוביל אותם אל הארץ המובטחת . במקום זאת , הם מחזקים את אמונתו של העם במנהיגים בשר ודם . בעת נדודיהם במדבר , בני ישראל היו אמורים להשתחרר מעבודת אלילים ומהרעיון שבני אדם יכולים להיות אלים , והנה עכשיו קרה בדיוק ההפך מכך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר