עמוד:114

סולח או לא 1 ( שאלה ( 15 בפירושו לפסוק 20 ( במדבר יד , ( שואל אברבנאל אם אכן סלח ה' לישראל , שהרי בפסוקים 23-21 נאמר כי כל אותם אנשים אשר ראו את גדולת ה' ביציאת מצרים , לא יראו את הארץ המובטחת / " והנה לא נעשה כן , גי כולם מתו במדבר " ! נראה כי הסליחה היא חלקית . אין מחילה מלאה על חטאם של המרגלים ושל העם בעקבותיהם . ה' מבין שבני העם שהיו עדים לאותות ולמופתים שעשה להם ביציאת מצרים בכל זאת אינם מאמינים בכוחו , ומסיק שאין דרך לגרום להם להאמין בו . אותם האנשים יקבלו עונש מלא ולא יראו את הארץ . לעומתם , אלו שלא היו עדים למראות הללו ( לפי הפסוקים שבהמשך הפרק , אלה האנש י ם שיצאו ממצרים בהיותם צעירים , ( הם יזכו לראות את הארץ . ה' חוזר בו מכוונתו להשמיד את העם , וזו הסליחה הכללית , אבל הוא אינו מבליג על חטא חמור זה של חוסר אמונה ללא עונש כבד . בני ישראל ינחלו את הארץ , ההבטחה תמומש , אבל רק בדור הבא . פירוש הרמב"ן לפסוקים : '' לעם בכללן שלא יכם בדבר ויורישם ויעשה אותו לגוי גדול ועצום ממנו , והם ( החוטאים ) וזרעם יאבדו מן הארץ , אבל יסלח להם שיירשו בניהם את הארץ ושלא ימותו הם במגפה . " פירוש שד '' ל לפסוקים : " הסליחה היתה לגמרי , כי לא מתו אלא כמות כל האדם בבוא יומם , ועם כל זה לא יראו את הארץ , כי זו מתנה , ואינם ראויים לה . '' מי הם החוטאים ! מה מאפיין אותם ל החוטאים הם כל אותם האנשים הבוגרים אשר היו עדים לכוחו הגדול של ה' ביציאת מצרים , היו עדים לאותות , למופתים ולמכות , ובכל זאת לא האמינו ביכולתו של ה' להביאם אל הארץ ( שאלה . ( 16 אותם האנשים גדלו וחונכו כעבדים , חיו בחברה שבה הייאוש פשה בכול , חברה חסרת אמונה ואמון בשל השעבוד שהיה מנת חלקה . ה' מבין שאמונה בכוחו ינחלו רק האנשים שהעבדות לא קנתה לה שביתה בנפשם , אנשים שיכולים להסתגל לשינויים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר