עמוד:113

ב . ברגעי כעס יש נטייה לשכוח את רגעי החסד . משה מזכיר את רגעי החסד להי ^" ; שר-עין 5 עין נלאה אתה ה , ' ועננך עמד עלהם , ובעמד ענן אתה הלך לפנילזם יומם , ובעמוד אש לילה . " משה מזכיר לה' את חולשתו של העם ואת יכולתו הבלעדית של ה' לכוונם בדרך ולהובילם . משה מזכיר לה' מיהו השליט הבלעדי . ייתכן כי קטנות אמונתם של בני ישראל וכפירתם בכוחו של ה' להביאם לארץ כנען , החלישה גם את ה . ' משה מחזיר את הכוחות לסדרם הטבעי : ה' הוא המוביל , בני ישראל הם המובלים . רגעי החסד החוזרים לתודעה יכולים לעורר אמפתיה ואפילו הזדהות עם החלש ו " ויזכור כי הם עבדיו שעמדו לו בגלותם כעבדים לסבול הצרות והשעבוד" ( פירוש הרמב"ן לדברים לב , ( 26 ג . עוד מסתייע משה באזכור מידות הרחמים של ה , ' ואזכור זה פועל את פעולתו . משה מזכיר להי שיש דרך אחרת להגיב כלפי החוטא והיא במידת הרחמים . להרחבה בסעיף זה אפשר לדון בתוארי ה' כפי שמופיעים בשמות לד , . 7-6 ( ראו "משהו על ... שלוש עשרה מידות הרחמים של הי . ( " משה משמיט אחדים מתוארי האל בסיפור המרגלים בהתאם לנסיבות . בדבריו לה' בסיפור המרגלים משה אינו מבקש למחוק את עונשו של עם ישראל אלא להקל בעונש , וכדי לא לדחוק בה' יתר על המידה הוא משמיט את התואר "אל רחום ןחנון" המופיע בשמות לב . כמו כן , מושמטת המילה "חטאה '' שמשמעה חטא בשוגג , כיוון שאינה מתאימה לתאר את חטא העם בסיפור המרגלים , חטא שהייתה בו כוונה . להרחבה על מידות ה' בפרשת המרגלים קראו פירוש הרמב"ן לפסוק : 18 " והזכיר במדות "ארך אפים ורב חסד" ולא הזכיר "אמת , " כי במידת אמת ( עונש , דין ) יהיו חייבים . ולא הזכיר "נוצר חסד לאלפים , " כי לא בזכות אבות נתפלל משה עכשיו ולא הזכיר בתפילה הזאת לאברהם ליצחק וליעקב כלל . והטעם בעבור שהארץ ניתנה לאבות ומהם ירשוה , והם מורדים באבותם ולא היו חפצים במתנה שלהם אשר האבות היו בוחרים בה מאד , והיאך יאמר "אשר נשבעת להם בך וגו' וכל הארץ הזאת אתן לזרעכם" ( שמות לב יג ) והם אומרים אי אפשנו במתנה זו . ולא הזכיר "וחטאה , " בעבור שאלו מזידימ ופושעים : ולא ידעתי למה לא הזכיר "רחום וחנון , " אולי ידע משה כי הדין מתוח עליהם ולא ימחול לעולם , לכן לא ביקש רק אריכות אפים שלא ימיתם כאיש אחד ולא ישחטם כצאן במדבר שימותו במגפה , ובעבור שלא בקש עתה אלא אריכות אפים אמר לו "סלחתי כדבריך" שאהיה להם ארך אפים ורב חסד : והזכיר "פוקד עון אבות / ' לאמר שאם יראה שלא למחות עונם יפקוד עון אבות על בניהם ולארך אפים יקחם , ומזה היתה הגזרה לקבוע להם בכיה לדורות בלילה הזה כי פקד עונמ על זרעם"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר