עמוד:112

דיבייט [ דיו ידברים ] בין אלוהים למשה : לכלות או לא לכלות ! במוקד הדיון הכיתתי ניתן להדגיש את דרכי השכנוע המוכרות לתלמידים . דוגמה לסיטואציה שאפשר להציג בפני התלמידים : אחד התלמידים פוגע בחברו הטוב , וזה מעוניין לנקום בו על מעשיו ( שאלה . ( 13 להלן טיעונים שאפשר לטעון כדי להניא את הזומם נקמה מלבצעה ולשכנעו לסלוח ? . א . מה יגידו החברים בכיתה ? כולם יודעים שאתם חברים טובים מאוד ועלולים לנצל את הריב נגדכם בדרכים מדרכים שונות . ב . זכור את הקשר העמוק שהיה ביניכם משך תקופה ארוכה . זיכרונות רבים וטובים מלווים אתכם . האם כדאי לפגוע בזיכרונות הללו ? ג . נשבעתם שתהיו חברים לנצח . שבועה אין להפר . ד . ידוע כי אתה אדם טוב , אינך נוהג לנטור ולנקום . מדוע לשנות ממידותיך הטובות ? למעשה , אלו אותם טיעונים שבהם משתמש משה בדברו אל ה' ( שאלה ( 14 ל א . טיעונו הראשון של משה מעלה את הפגיעה האפשרית בשמו של ה' בקרב הגויים . בסיפור יציאת מצרים , ובעיקר בתיאור עשר המכות , חוזר רבות הרעיון שלפיו הי מוכיח את גדולתו בארץ ו "למען תךע כי : אני ה' ? קלב האלץ" ( שמות ח , . ( 18 טיעונו של משה הוא שפגיעת ה' בבני ישראל תפגע גם בשמו , שהרי העמים יגידו שה' לא עמד בהבטחתו ושאין בידו להביא את עמו לכנען . הרמב"ן בפירושו לפסוק 26 בספר דברים לב , מדייק בסיבה זו ; ' יאבל השם ברא את האדם בתחתונים שיכיר את בוראו ויודה לשמו ... וכאשר חטאו ברצונם וכפרו בו כולם ( הגויים ) לא נשאר רק העם הזה ( ישראל ) לשמו , ופרסם בהם באותות ובמופתים כי הוא אלהי האלהים ואדוני האדונים ונודע בזה לכל העמים . והנה אם ישוב ויאבד זכרם ( של עם ישראל , ( ישכחו העמים את אותותיו ואת מעשיו ולא יסופר עוד בהם ... והנה תהיה כוונת הבריאה באדם בטלה לגמרי , שלא ישאר בהם יודע את בוראו " ... הרמב"ן עונה על השאלה ; מדוע חשוב שגס המצרים יכבדו את ה , ' מדוע דרושה אמונת המצרים בכוחו של ה'ל ( ראו שאלתו שלאברבנאל בפרשנות לפסוקים הרלוונטיים . ( לטענת הרמב"ן , כל עוד יזכרו העמים את אותותיו ומופתיו של האל ( אשר עשה במצרים , ( גם אם יחטא עם ישראל וישכח את אלוהיו , זכרו לא יישכח . אם ישכחו העמים את האותות ואת המופתים , ( בעקבות השמדת כל עם ישראל ) יישכח גם זכרו של ה , ' וישכחו כל בני האדם מיהו בורא עולם ומיהו בוראם שלהם . אלוהים , בעיני האדם , יהיה לעוד אחד מן האלילים בני החלוף . כל עוד עם ישראל קיים יזכרו הגויים את שעשה להם הי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר