עמוד:111

אבל תגובתו של העם יכולה גם לעורר זעם ו ה' סייע לעם בשעתם הקשה , בהיותם עבדים ' ה' הוציאם ממצרים באותות ובמופתים גדולים שנעשו לנגד עיניהם . ייתכן שה' יתאכזב מאוד , ויותר מכך , יבין שהעם שהוציא ממצרים לא יתמסר לו התמסרות מוחלטת כפי שציפה . העדפתו של העם את עבדות מצרים על פני חירותו במדבר וכפיות הטובה של העם כלפי אלוהים יכולות לגרום לתגובה הרסנית , לעונש קשה . דרך הביניים להצעות שהובאו לעיל היא דרך של סליחה וענישה חינוכית . ה' ינהג במידת החסד כלפי העם מתוך הבנה שבני האנוש האלה שרדו תופת גדולה וטעו בהתייחסותם ובפרשנותם את המציאות . אבל את הגישה המוטעית ה' חייב לתקן , לכן ינקוט ענישה שיהיה בה משום מסר חינוכי . הוא ילמד את עם העבדים פרק נוסף בהשלת האופי המשועבד , וכן ילמדו כיצד עליו לנהוג בעתיד ובמי עליו לבטוח . תגובתו של ה' תהיה סליחה כללית מלווה בענישה שיש בה כדי לשנות את מצבו הפסיכולוגי-קיומי של העם . " העם הזה" ( שאלה ( 11 הביטוי "העם הזה" חוזר כמה פעמים בסיפור עגל הזהב , שהוא הסיפור המקביל לחטא המרגלים ( שמות לב , . ( 31 , 21 , 9 בשני הסיפורים מכנה ה' בפעם הראשונה את בני ישראל בכינוי "העם הזה , " ולאחריו , חוזר משה על הכינוי . דבריו של משה הם מראה לדברי ה . ' הי מכנה את בני ישראל בכינוי '' העם הזה '' בהקשר שלילי : ? י '' עד-אנה ינאצני העם הזה" ואילו משה משיב לה' בהקשר חיובי "ןשכ > עו מצרים , כי-וץעלית בכסך את-העם הזה מקרבו '' וכן ? . "ש >? עו כי-אתה ה , ' בקרב העם הזה . " ועוד . "וכאשר נשאתה לעם הזה , ממצרים ועד-הנה . " משה פורש מצע שלם של טיעונים בפני ה' ומסביר מדוע אין להשמיד את העם . המצע המפורט הזה משלב את לשון ה' והופך כך את הקונוטציה ואת המטען שנושאים דברי האל . בהשתמשו בביטוי "העם הזה , " מעוניין משה לשקף לה' את תגובתו האימפולסיבית . הניכור שהביע ה' כלפי העם נובע מכעס רגעי ולא מתוך מחשבה וראייה ארוכת טווח . שכן , אותו העם שפשע בחטא המרגלים הוא גם העם שאותו העלה ה' ממצרים , אותו העם שה' הוא אלוהיו , אותו העם שהוביל ה' ממצרים אל המדבר . לעתים אנו אומרים דברים קשים מתוך כעס . אם היו מקליטים את דברינו אלה , רבים הסיכויים שהיינו חוזרים בנו מדברינו . משה "מקליט" את ביטויו של ה' 1 "העם הזה" כדי לשקף את מידת הכעס שבה נתון ה' ברצונו להשמיד את העם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר