עמוד:108

הדיון בפרק נפתח בשאלה : כיצד מתמודדים עם חלום שנכזב ? המרגלים מציגים את הגישה המיואשת , או אפשר , את הגישה המציאותית . הם חקרו את הארץ , וממצאיהם גרמו להם לזנוח את החלום ולקבל את המציאות . גישתו של כלב בן יפונה שונה , הוא מחזיק בחלום על אף המציאות הקשה ( שאלה . ( 27 רש"י בפירושו עוסק באישיות של כלב , בפנימיותו ובעיקר בתכונה "פיו ולבו שווים . " עשרת המרגלים ראו בעיניהם את הקשיים העתידיים בארץ כנען , ומסקנתם הלכה אחר מראה העיניים , אחר החיצוניות . לעומתם , כלב נשא בתוכו אמונה פנימית , ואותה אמונה פנימית הביאה אותו להבנה כי יש להחזיק בחלום ( שאלה . ( 28 < אפשר לשאול את התלמידים באיזו גישה הם תומכים , בגישה ה"מציאותית" או בגישתו של " החולם ! " מהם היתרונות והחסרונות של כל גישה ! < כדאי לחדד לתלמידים את ההבדל בין נתונים למסקנה . אפשר להסביר כי לעתים הנתונים יכולים להיות זהים , אך המסקנות מהן שונות . אפשר לבקש מהם לתת דוגמאות למצב כזה . לדוגמה : תלמידים בטיול שנתי חווים את אותו הטיול . יהיו תלמידים שייהנו מהטיול ויגידו שהיה מוצלח , ויהיו תלמידים שיתלוננו ויביעו חוסר סיפוק מהטיול . הנתונים הם אותם הנתונים , הטיול הוא אותו הטיול , אבל הכול בעיני המתבונן . הוצאת דיבה ( שאלה < 29 המרגלים לא שיקרו , הם דיווחו כפי שנתבקש מהם . על כן , הוצאת הדיבה אין מקורה בשקר עובדתי אלא במסקנותיהם המבטאות חוסר אמונה . שורש המילה "דיבה" הוא דב"ב , במשמעות של לדובב , כלומר לדבר : "דובב , שפתי ישנים" ( שיר השירים , ז , . ( 10 אך הכותב בחר במילה זו לא בכדי , עוד בסיפור יוסף ואחיו דבקה קונוטציה שלילית במילה זו , שם הוצמד לה גם שם התואר '' רעה : " "ויבא יוסף את-דבתם רעה אל-אביסם" ( בראשית לז , . ( 2 המרגלים מוציאים את דיבת הארץ ונראה כי הם מאבדים שליטה על דבריהם . הם מדברים בשטף , ללא מעצורים ואומרים : $ שר אתה לתור '' הארץ עבלנו בה ^ לץ אכלת יוש 3 יה הוא לכל-הע : ם א ^ ר-ראינו בתוכה אנשי מדות . ןשם ראינו את-הנפילים בני ענק מן-הנפלים ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניסם . " ( במדבר יג , . ( 33-32 המרגלים חורצים את דינו של העם אם ייכנס אל הארץ , הם אומרים שאין לעם סיכוי לשרוד את המלחמות עם הענקים אשר יושבים בארץ , בני ישראל קטנים כחגבים לעומתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר