עמוד:107

כדאי לדייק בהבדלים שניו דברי המרגלים למשימות שקיבלו ( שאלה ;( 2 » א . משה ביקש לדעת אם העם "חזק , " ואילו המרגלים בוחרים להשתמש במונח עוצמתי יותר : " עז . '' כמו כן , המרגלים מפרטים מדוע העם "עז" ומתארים את הענקים החיים בארץ . יכולים היו המרגלים לענות תשובה בנוסח : "חזק העם היושב בארץ , " אבל הם בוחרים להדגיש עד כמה העם היושב בארץ מטיל אימה . ב . משה ביקש לדעת אם הערים בצורות , ואילו המרגלים הוסיפו : "גדולות מאוד . " יכולים היו המרגלים לומר בפשטות : "הערים בצורות , '' אך הם בחרו להדגיש את גודלן אף על פי שלא התבקשו לעשות כן . ג . משה ביקש לדעת אם ישנם עמים רבים בארץ או מעטים . המרגלים אינם מסתפקים בתשובה " רבים , " אלא מפרטים מיהם עמים אלו והיכן הם יושבים . לסיכום נאמר כי אמנם המרגלים ענו לשאלות משה וביצעו את משימתם נאמנה , אך הם מעצימים את דבריהם באמצעות שינוי סדר המשימות , באמצעות שימוש בתארים ובאמצעות פירוט . אין לתמוה אם כך על מסקנת המרגלים : )" האנשים א ^ ר-עלו עמו אמרו לא נוכל לעלות אל-ר ^ ם כי-חזק הוא ממנו . ויציאו דבת האךץ אשר תרו אתה אל-בני ישראל לאמ י ר הארץ אשר עברנו בה לתור אתה ארץ אכלת יושביה הוא וכל-העם א ^ ר-ראינו בתוכה אנשי מדות . ושם ראינו ^ ת-הנפילים בני ענק מן-הנפלים ונהי בעינינו כסגבים וכן היינו לעיניהם . " ( במדבר יג , ג ( 33-3 חטאם של המרגלים הוא בפרשנות הדברים . משה ביקש לקבל פרטים על הארץ כדי להיכנס אליה ולכבוש אותה על פי מצוות ה . ' המרגלים שינו את מהותה של המשימה . החקירה שביצעו הובילה אותם לכפירה באמונה . במקום לשאול "כיצד ניכנס אל הארץ ?'' הם הטילו ספק ביכולתם לעשות זאת , וזהו חטאם האמיתי . כך מסביר ר' יצחק עראמה בספרו עקדת יצחק ( שער שבעים ושבעה ) " הוציאו עצמם מכלל מרגלים ונכנסו בכלל יועצים , ולזאת הסיבה חטאו מאוד " ... " ) משהו על ... מרגלים ויועצים" בעמוד ( 180 מקיץ אל חלום : כלב בן יפונה כלב בן יפונה בדברו בפסוק 30 איננו סותר את ממצאי המרגלים . נראה כי ממצאי המרגלים בדבר הקשיים הביטחוניים שעומדים בפניהם בארץ הם אמיתיים ונכונים . כלב אינו מתווכח עם הנתונים , אלא חולק על המסקנה הנובעת מהם . ההבדל הוא שכלב נשאר נאמן לחלום "אף על פי כן - "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר