עמוד:99

במדבר יג-יד : חטא המרגלים - החלום ושברו הנושא המרכזי ביחידה זו הוא סיפור המרגלים , סיפור העוסק בשאלות של אמונה , של חלום ושל חלום שנכזב , כיצד מתמודדים עם מצב שבו המציאות אינה תואמת את החלום ! סיפור המרגלים נפתח בציווי האלוהי ; ^ " לח-לן אנשים ויתרו את-אלץ כנען אשר-אני נתן לבני ישראל" ( יג , . ( 2 בני ישראל קרובים לארץ כנען מרחק של כמה ימי הליכה , ומרגלים נשלחים כדי לבחון מה יש בה בארץ . הסיפור ממשיך בהבעת חוסר אמונה באשר ליכולתם של בני ישראל לכבוש את הארץ ? . "לא נוכל לעלות אל-העם כי-חןק הוא מ © נו" ( יג , . ( 31 העונש שמקבל העם עבור ייאושו מן החלום הוא : "ופגריכם אתם יפלו במדבר הזה" ( יד , , ( 32 הסיפור מסתיים בניסיון נואש אחרון למרוד בעונש האלוהי '' 1 ךןן-נו ועלינו אל-המקום אשר-אמר הי כי חטאנו" ( יד , . ( 40 " מקרוב ומרחוק" ( עמ' < m מהן הדרכים להתמודד עם חלום שנכזב ! כל אחד מאתנו מכיר את חוויית החלום שנכזב . אדם יכול לעמול משך שנים רבות ולהשקיע מאמצים רבים לשם הגשמת חלומו . ולבסוף מתברר שמה שחשב אינו מתקיים במציאות , ולפעמים אף מתנגש בשאיפתו . כיצד מגיב האדם במצבים כאלו ! אפשרות אחת היא לזנוח את החלום . זניחת החלום מקורה במסקנה כי החלום אינו בר-מימוש . זניחת החלום יכולה ללמד על ייאוש , או על בחירה מושכלת במציאות . אפשרות אחרת היא אפשרות ה"אף על פי כן . " הנחת היסוד העומדת בבסיס אפשרות זו היא כי החלום עדיין בר-מימוש ולגיטימי , אלא שהאדם עדיין לא מצא את הדרך להגיע למימושו . המאבק על החלום יכול ללמד על אי-קבלת המציאות , ועל כך שהאדם הוא המכוון את המציאות ולא המציאות מכוונת את האדם . אדם הנאבק על החלום אינו משלים עם כך שיש דברים שמעבר לשליטתו . אפשרות שלישית היא לשמור על בסיס החלום ולשנות את הפרטים המרכיבים אותו . ביסוד אפשרות זו עומד הצורך לשלב בין המציאות ובין החלום והיכולת להתפשר . האדם מתבונן התבוננות מושכלת במציאות ושוקל את אפשרויותיו בהתאם לתנאיה , אבל אינו מוותר על מה שאפשר להגשים . < כדאי לבקש מהתלמידים להביא דוגמאות לחלומות שלהם ולקשיים שנתקלו בהם בדרן להגשמתם . אפשר לשאול אותם כיצד התמודדו עם הקשיים : האם זגחו את החלום , התעקשו עליו , או שמרו על החלום הבסיסי ורק שינו את הפרטים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר