עמוד:92

+ הצעה לפעילות א . הכיתה תתחלק לקבוצות . כל קבוצה תכין את הופעתו של אהרון בפני משה . ( מדוע נענה לעם ובנה את העגל (? ב . כל קבוצה תציג את דבריה בפני הכיתה . < הכנת הפעילות : - כדאי לחשוב איזה היבט מעדיף אהרון להדגיש : את מצבו האישי , את מצב העם , את ההסבר הדתי למעשהו , או שמא הוא מעדיף לתקוף את משה על היעלמותו הממושכת , על אי הבנתו את צורכי העם וכדומה . - יש לבדוק איזה טיפוס בוחרים התלמידים להציג כאהרון : חזק , בטוח בעצמו , מבוהל ומפוחד , מתנצל , מקבל על עצמו אחריות ומגלה מנהיגות , מתנער מאחריות ומגלגל אותה על האחרים וכדומה . - לאחר מכן אפשר לבחון את הופעתו של אהרון בפני משה על פי המסופר . תגובת משה לחטא העגל - סוג של מנהיגות ( שאלה ( 34 משה מבקש מאלוהים שלא לכלות את העם . הוא אף מבקש ממנו לגלות הבנה כלפי העם שהיה במצרים והושפע מן המצרים . ואולם על בני לוי הוא מצווה לעבור במחנה ו " להרגו איש-את-אחיו ואיש את-רעהו ואיש את-קרבו " ( לב , , ( 27 שלושת אלפים איש נהרגו ביום הזה . מצד אחד , משכנע משה את אלוהים שלא לכלות את העם , ומן הצד האחר הוא מעניש את החוטאים במלוא חומרת הדין - "להרוג אותם . " ! הכיצד ? דברי השכנוע של משה אל אלוהים מציגים את משה כפשרן וכוותרן . איך הוא מוצג הפעםז איזו מנהיגות באה כאן לידי ביטוי ? האם זהו עונש צודק ? האם אין הוא אכזרי מדי ? האם מוסרי להטיל על חלק מתוך העם להרוג בחלק האחר ? למה משה נהג בדרך זו ? למה לא נהג בפשרנות כאהרון ? משה מתגלה כמנהיג קנאי , כאדם שאינו מוכן לפשרות בכל הקשור לאמונה באלוהים , גם במחיר מלחמת אחים . < הדילמות המרכזיות שצריך להציג הן : האם יש רעיון שבגינו מותר להרוג או לא ! האם על מנהיג לשרת רעיונות וערכים , או שעליו לשרת את האנשים שהוא מנהיג אותם ! מול דילמות אלה על התלמידים לגבש את עמדתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר