עמוד:89

דעה "בעד : " צידוד במעשה של אהרון והצדקתו העם נמצא במצוקה אמיתית , ולכן צריך היה לתת לו משהו מוחשי ומוכר שירגיע אותו . אהרון רצה להרוויח זמן . הוא קיווה שלא ימהרו להיפטר מן הזהב ( על פי חז"ל , ( ובינתיים משה ירד מן ההר . אהרון סבר שאם לא ייתן מענה מרכזי - פסל אחד במקום אחד - כל אחד יבנה לו פסל משלו , וכך המחנה יתמלא בפסלים רבים . טבעי הדבר שאחרי רגע השיא מגיעה נפילה . אין צורך להתרגש בניית העגל תאפשר לאהרון לשלוט במצב ולמנוע את הידרדרותו . את הטקס אפשר לדחות תמיד למחר ... חג לה' מחר" ( פסוק . ( 5 היה חשש שהעם יהרוג אותו " - וילןהל העם על-אסרן '' ( פסוק . ( 1 משה קשוב לאמונה ולא קשוב לצורכי העם . מעשה חד-פעמי של מתן תורה , גם אם הוא מרשים מאוד , אינו הופך את העם למאמין . על כן אפשר להבין את העם . בניית עגל אחד אינה מעידה על חוסר אמונה - "חג לה' " ... ( פסוק . ( 5 חינוך הוא דבר איטי 1 העם יתרגל לאט לאט ועל המנהיג ללכת אתו בקצב שלו . דעה "נגד : " שלילת מעשהו של אהרון אהרון נעתר מיד לבקשת העם ואפילו לא ניסה להרגיע אותו או לשכנעו . הוא נבהל והגיב כפחדן . מנהיגות נמדדת בשעת מבחן . דווקא בעת כזו העם ציפה ממנו שיפעיל את מנהיגותו ויציג את הדרך הראויה . אהרון רצה למצוא חן בעיני העם . התנהגות זו אינה הולמת מנהיג . מנהיג אינו אומר לעם את מה שהוא רוצה לשמוע , אלא את מה שעליו לשמוע . דבריו של המנהיג צריכים להיות פשוטים וברורים ולא מהססים ומגומגמים . במקום שהוא יכתיב לעם את המהלכים , העם הכתיב לו כיצד להתנהג ומה לעשות . היו לו אפשרויות אחרות , אך הוא בחר באפשרות הקלה . הוא לא שימש דוגמה אישית . כל האמירות קשורות למנהיגות ואפשר לנהל סביבן ויכוחים על ערכים . האמירות נשענות על אמונות הנאמרות בנחרצות חד-משמעית , אך אפשר "להתווכח" אתן , שהרי האמת איננה נעדרת גווני ביניים ואיננה שלילית לחלוטין או חיובית לחלוטין , אלא יש בה גם "שטחים אפורים . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר