עמוד:87

שמות לב : חטא העגל - ארוכה הדרן לאמונה באלוהים מעמד הר סיני וקבלת עשרת הדיברות הם בבחינת רגעי שיא ביחסי העם ואלוהים . זהו הרגע המרומם ביותר בתהליך ] השינוי של בני ישראל בדרך להיותם עם . העם מקבל על עצמו את הברית המחייבת , את הצהרת העקרונות של אמונתו . והנה , מיד לאחר החוויה המרשימה , 1 כאשר מתגלה הקושי הראשון , מידרדר העם לעבודת אלילים . המנהיג "נעלם" ( לארבעים יום וארבעים לילה ) וצאן ן מרעיתו נתקף חרדה , ומתפרק . הביטוי להתפרקות במהלך מסע השינוי שלא תם , הוא מעשה העגל והמחולות סביבו ( לב , . ( 19 עלייתו של משה להר האלוהים היא רגע של מבחן לעם ולמנהיגיו . " מקרוב ומרחוק" 0 גמ' < 153 עגל הזהב בימינו משמעותו של הביטוי "עגל הזהב" בימינו היא התמכרות להבלים , והענקת חשיבות עליונה לחיים החומריים ולא לחיי הרוח . אהוד בנאי בשירו הפך את המחולות סביב עגל הזהב ( ראו פסוק ( 19 לריקוד פולחן "באפלה , '' ל"מחול טירוף" אחר החיים החומריים . האנשים "נלחמים על כל פירור , " עד כי הם שוכחים את עצמם . הם סובבים סביב העגל '' במעגל סגור , '' בלי יכולת לצאת ממנו . הם מחכים למישהו "שיכה על הסלע" מישהו "שייתן כיוון , " מישהו שיהיה להם "לאב . " אך הם כמו "עדר נעזב" הקורא " לשווא . " זהו שיר כמיהה למנהיגות , מנהיגות שתבוא ותוציא את העם מן ה"מירוץ המטורף" שהוא נמצא בו , מן הריצה להשיג עוד ועוד דברים חומריים ; מנהיגות שתציג כיוון ודרך . זהו שיר כמיהה למשהו אמיתי , "למים חיים" ( אולי למשהו רוחני , ( תוך ביקורת על המנהיגות הקיימת שאינה נותנת אות וסימן , שאינה יורדת אל העם , אלא יושבת הרחק ממנו , על "ראש ההר . " המעגלים סביב עגל הזהב הם חיפוש אחר מנהיגות שתוביל אותנו למקום אחר . < בחירת שורה אחת או שתיים מן השיר ומתן הסבר או נימוק לבחירה יחשפו את הרעיונות המרכזיים שבשיר . < לאחר סיום הלימוד של כל הפרק כדאי לחזור לשיר ולבחון את ההבדל בין סיפור מעשה העגל ובין השיר . בשיר יש מידה רבה של ייאוש , של פסימיות , ואילו בסיפור , בסופו של דבר , משה יורד מן ההר ומגלה מנהיגות : הוא מפסיק את המחולות סביב עגל הזהב ; הוא מחזיר לעם את הלוחות ששבר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר