עמוד:84

לדוגמה , במגילת העצמאות של ארצות הברית ( 1776 ) נאמר . ? "כל בני האדם שווים הם לפי הטבע ומצוידים על-ידי הבורא בזכויות בלתי מעורערות החיים , החירות , השאיפה לאושר . " בהצהרת זכויות האדם והאזרח במהפכה הצרפתית ( 1789 ) נאמר : "חירות , שוויון ואחווה - חירות הפרט , שוויון בפני החוק והומניזם . " הוגה הדעות האנגלי ג'ון לוק ( 1704-1632 ) אמר שלאדם זכויות טבעיות על החיים , על החירות ועל הקניין . פרנקלין רוזוולט , הנשיא ה32- של ארצות הברית דיבר על ארבע חירויות : חופש הדיבור , חופש האמונה , חופש ממצוקה וחופש מפחד . < לאחר דיון בזכויות השונות אפשר לבקש מהתלמידים לבחור את ארבע הזכויות החשובות בעיניהם , ולנמק את בחירתם . ?< זוהי גם הזדמנות לשוחח על האופן שבו מנוסחים העקרונות באמנות השונות , ועל ניסוחים משפטיים , על זכויות האזרח להלן כמה דוגמאות לזכויות וחובות של המדינה ושל האזרח ; המדינה מחויבת : לספק לאזרחיה שירותי בריאות , חינוך , רווחה וסעד ; להגן על העובד השכיר בחקיקה סוציאלית ; לדאוג לשכבות החלשות . האזרח מחויב י לציית לחוקי המדינה ; לשרת בצבא ( בהתאם לחוק , לא בכל המדינות ) 1 להיות נאמן למדינה ; לשלם מסים י לבחור לכנסת ולרשויות המקומיות . : אפשר להציע לתלמידים לנסח את אמנת זכויות התלמידים . אמנה זו תכלול הן את הסעיפים הנוגעים לזכויות התלמיד - הפרט , והן את הסעיפים הקשורים להיותו חלק מחברת הילדים . < אם הרשימה תהיה ארוכה מדי אפשר להציע לתלמידים לבחור ארבעה סעיפים שנראים בעיניהם החשובים ביותר . < הדרן : לאשכל דוגמאות שונות תחת כותרת אחת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר