עמוד:76

שמות פרק יט , פסוקים 15-9 נושאים לעיון מעמיק > עמ' ( 139 התגלות ה' היא התגלות חד-פעמית ופלאית ועל כן דורשת היא הכנות מיוחדות הכוללות התקדשות , הן פיזית והן רוחנית . ההתגלות האלוהית היא התגלות באמצעות דיבור ולא דרך ראייה . עם ישראל אינו רואה את ה' בהתגלות ( תיאופניה ) אלא את עב הענן שהוא ענן כבד מאוד המסתיר את מראהו של האלוהים . מטרת ההתגלות היא דווקא בשמיעה . עם ישראל ישמע את דברי האלוהים ואלו יחזקו את האמונה באלוהים , וגם את האמונה במנהיגם , שליח ה , ' הלוא הוא משה ( שאלה . ( 12 כדי שבני ישראל יוכלו להתמודד עם ההתגלות האלוהית ולהכילה במלוא עוצמתה , הם מצווים לעבור הכנה בת שלושה ימים . ההכנה היא הכנה פיזית הבאה לידי ביטוי בכיבוס השמלות ( פסי . ( 14 , 10 בפסוק 15 מתגלה לנו רובד נוסף בהתקדשות , שהוא רובד פיזי ופנימי "אל תגשו אל אשה . " הפרשן ספורנו מבאר את הקשר בין הגוף ובין הנפש ואומר שהנפש והגוף גם יחד צריכים להתכונן לקראת הנבואה , כלומר , לקראת ההתגלות ( שאלה . ( 13 < בני ישראל מקבלים את התורה במדבר . מומלץ לפתח דיון עם התלמידים בנושא המדבר ולשאול : מה מעורר בכם המדבר ! האם תוכלו לספר על התחושה שיש לכם כשאתם מטיילים במדבר ! האם הייתם יכולים לדמיין את מתן תורה בהר ירוק ומיוער ! פרשנים רבים עסקו בשאלה זו והציעו את את פרשנותם ( שאלה . ( 15 לפי בן גוריון , המדבר הוא סמל ומהות של חיים טבעיים שאין בהם כל התערבות אנושית ולכן הוא ממש הבריאה בהתגלמותה . לדבריו , החשיבות במתן תורה במדבר היא לאדם עצמו כיוון ששם הוא חווה את אמיתות הבריאה . אפשר להזכיר לתלמידים שבן גוריון תמך אישית בהתיישבות בנגב ובמדבר ואפילו עבר לגור במדבר בשנותיו האחרונות . נראה כי פירושו נובע גם ממניעים פנימיים . הפירוש השני ממכילתא דרבי ישמעאל מציע התבוננות אחרת על הסוגיה . על פי מדרש זה , החוויה במדבר יכולה להיות חוויה קשה מבחינה פיזית ופנימית כאחד . החוויה הקשה הזאת תוביל את בני ישראל לאכול מן האוכל האלוהי ממש- מן ומי הבאר , וחיי דלות אלו יגרמו לתורת ה' לחלחל לגופם של ישראל . המדרש אומר שדווקא חיי עוני ומחסור הם הם המובילים לרכישה אמיתית של תורת ה . '

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר