עמוד:74

העיקרון מעורר שאלות : האם מדובר בשפות רבות או בשפה אחת ? מה כוללים החינון והתרבות : חינוך יהודי תורני ! היגון יהודי וכללי ! מה ילמדו אזרחי המדינה שאינם יהודים ! ועוד ... הניסיון לנסח את העקרונות בלשון התלמידים מעורר את השאלות , את הדילמות ואת הפרשנויות השונות לאותו עיקרון עצמו . הצעה לדוגמה אחרת אפשר להשתמש בדוגמה שונה , הקשורה במאבק למען "זכויות האדם , " מאבק על דמותה ועל איכותה של החברה הזכות לחיים ולביטחון ( לא לפגוע בגופו של האדם , ולא לפגוע ברכושו . ( הזכות לחירות ( חופש הדיבור , חופש המצפון , חופש האמונה , התרבות , העיסוק , התנועה , המגורים , ההתארגנות , המחאה ועוד . ( הזכות לשוויון ( שוויון בפני החוק , שוויון בין המינים , אי-אפלייה מטעמים של גזע , צבע , מין ועוד . ( הזכות לכבוד ( הזכות להתפתחות אישיות האדם , אי-התערבות בחיים הפרטיים , אי-התערבות בביתו של האדם , בדואר שלו , אי-פגיעה בשמו הטוב ועוד . ( הצעה לפעילות לאחר שהתלמידים הבינו מהו עיקרון , אפשר להציע להם לנסח כמה עקרונות הנוגעים להם ולחיי בית הספר . הכיתה תתחלק לקבוצות וכל קבוצה תעסוק בעיקרון אחד . לדוגמה : הזכות לביטחון , הזכות לכבוד , שוויון הזדמנויות , טוהר הבחינות , שיתוף תלמידים וכדומה . ליד כל עיקרון יציינו התלמידים למה הס מתכוונים . < ייתכן שחלק מהקבוצות יגלשו ל"עשה ואל תעשה / ' ל"מה אסור" ו"מה מותר" ולדוגמאות פרטניות . זהו המקום להסביר מה בין עיקרון לנוהל , מה בין חוקה לחוק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר