עמוד:70

שמות יח : הקמת מערכת משפט לישראל בפרק יח מתואר המפגש בין ישראל לקיני . את ישראל מייצג משה ואת הקיני מייצג יתרו , חותנו . שלא כמו הפגישה עם העם העמלקי המתוארת בשמות טז , הרי הפגישה עם הקיני היא פגישה של שלום . השבט הקיני הוא שבט בעל מסורת ארוכת שנים ומערכת משפטית ודתית מוצקה . עם ישראל הוא עם חדש במשפחת העמים ללא כל מסורת דתית ומשפטית . הפגישה בין השניים מחדדת את הצרכים הקיימים בעם ישראל ומביאה לידי מהפכה משפטית חשובה . חלקו הראשון של הפרק מציג פגישה משפחתית בין משה ליתרו . יתרו מושפע מעם ישראל ומאמונתו בהכירו את כוחו ואת גדולתו של ה ; ' "ויקח יתרו חתן מש ה עלה וזבחים לאלהים" ( פס' . ( 12 לעומת זאת , מושפע עם ישראל מההתנהלות המשפטית של שבט הקיני '' וישמע מי ^ וה לקול חתנ 1 ויעש כל שר אמר" ( פסי ^ . ( 24 " מקרוב ומרחוק" > עמ' ( 124 בפרק יח מקבל העם כלי נוסף בדרכו אל החירות : מערכת משפטית . בתהליך עיצובו של עם ישראל מעם עבדים התלוי תלות מוחלטת במעבידו המצרי , לעם עצמאי הנודד במרחב המדברי , על העם לייסד לעצמו גבולות כדי לטפח חברה אנושית בריאה . הגבולות במצרים היו גבולות מוחלטים וברורים אשר שללו מבני ישראל את זכויות היסוד האנושיות ביותר , ובהן את הזכות לחיים לאומיים עצמאיים . חברה היוצאת מעבדות לחירות עלולה בקלות להידרדר לחברה שבה שולטים אי-סדר ואנרכיה . פועל יוצא של אנרכיה עלול אף הוא לגרום למצב של אבדן זכויות וחירויות הפרט . על עם ישראל ללמוד כיצד לשמור על זכויות היחיד ולעגן את חובותיו וכן להציב גבולות מעצבים לחברה . לשם כך נהגה רעיון המערכת המשפטית ההיררכית . מנהיג אחד , לא רק שאינו יכול לשאת בעולו של העם כולו , אלא חייב לדעת שיש עמו שותפים למערכת המשפטית , אשר ביכולתם לשפוט את העם בחכמה . בדיון בכיתה כדאי להתייחס להבדל בין מערכת חוקית למערכת משפטית . מערכת חוקית היא מערכת התוכן , ואילו מערכת משפטית היא המתודה למימוש וליישום החוק . המערכת החוקית מונה רצף של חוקים המעגנים בתוכם את תפיסות העולם הבסיסיות של אותה החברה . המערכת המשפטית , לעומת זאת , כוללת את השיטה שבאמצעותה יישפט העם . מערכת משפטית היא בסיס לחברה מתוקנת . לאחר שהשיטה ברורה ומוסכמת על כולם , אפשר לתת את קובץ החוקים הראשון ( עשרת הדיברות , שמות כ . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר