עמוד:68

נס או טבע ! יש שטענו כי המן הוא הפרשת טיפות חרקים אשר מתגבשות ומשמשות למאכל הבדויים הנודדים במדבר . האם המן הוא תופעה טבעית או נס ? התרחשויות רבות בתנ"ך המתוארות כנסים , ניתנות להסבר על פי חוקי הטבע . על מכת דם , למשל , נאמר כי מי הנילוס באשו בשל נוכחות מוגברת של האצה האדומה במים . את מכת צפרדע מסבירים בחוסר יכולתן של הצפרדעים לחיות בנילוס בעקבות התפשטות האצה האדומה ועל כן עברו בטבעיות ליבשה . את קריעת ים סוף מסבירים כשפל , ויש דוגמאות רבות אחרות . מה בין נס לתופעות טבעיות ? ייסודם של הנסים בתופעות טבע שכיחות ומוכרות , שייחודן בעיתוי שלהן ובעוצמת התרחשותן . תופעה טבעית יכולה להתרחש בכל זמן שהוא , ללא קשר לסיפורם של בני האדם . תופעת טבע נחשבת נס כאשר ישנו שילוב בין הצרכים המיוחדים של האדם ובין אותה תופעת טבע , שכמו נענית לצרכים אלו . ממדי התופעה מעידים גם הם על נס . שכן , כדי שתופעה טבעית תיחשב לנס היא צריכה לבוא לידי ביטוי ביתר-קיצוניות , למשל , השפל ביס סוף היה כה קיצוני עד כי בני ישראל צעדו ממש על היבשה ! גם בסיפור השליו והמן מתרחשת תופעת טבע . השליו והמן שכיחים במדבר סיני , אך כמות כה רבה בעת מסוימת ( בדיוק כשעם ישראל נדרש להם ) יש בה משום נס . אפשר לכנות את התופעה - תופעת טבע נסית . השליו יצא מהאף בספר במדבר בפרק יא מופיע סיפור נוסף המתאר את רעבונם של בני ישראל לבשר בעת הנדודים במדבר . על פי הנרטיב המקראי , התלונה הראשונה על הבשר ( שמות טז ) נאמרת בראשית השנה הראשונה לאחר יציאת מצרים , ואילו התלונה השנייה נאמרת בשנה השנייה לנדודים . ואולם , יש הטוענים כי הסיפור שמופיע בספר מדבר בפרק יא הוא מסורת שונה של אותו סיפור בדיוק . גם בסיפור זה מתלונן העם על מחסור בבשר 1 "מי $ ? כלנו בשר" ( פסי . ( 4 הפעם תגובתם של משה ושל ה' אינה סובלנית כתגובתם בספר שמות טז . ה' כועס על התלונה ונענה לבקשת העם במילים אלו ו "עד ^ שר ? צא מא ?? ם והיה ל ? ם לזרא" ( פסי . ( 20 השליו הגיע למחנה ובני ישראל אכלו ללא שליטה וללא מידה . הסיפור מסתיים במכה שמנחית ה' על בני ישראל בעוד הבשר בין שיניהם . ההבדלים המרכזיים העולים בקריאת שני הסיפורים עניינם במידה הנכונה ובתפקידו של ה . ' בסיפור שבספר במדבר , בני ישראל אוכלים יתר על המידה ונענשים במכה קשה . ה' אינו מתפקד כמחנך רך , אלא כמעניש בחומרה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר