עמוד:55

שמות יד-טו : קריעת ים סוף במרכז יחידה זו - סיפור קריעת ים סוף . זהו סיפור נוסף של מאבק כין אלוהים ובין פרעה , מאבק בין אמונות שמעורבים בו כוחות על-אנושייס . סיפור קריעת ים סוף נפתח בהכרזה : "וידעו מצרים כי אני ה "' ( שמות יד , , ( 4 ממשיך ב.- "ויאמר מצרים אנוסה מפני ישראל כי ה ' נלחם להם" ( יד , ( 25 ומסתיים ב : "ויושע ה ' ביום ההוא את ישראל מיד מצרים '' ( יד , . ( 30 פיק יד , פס' ; 14-1 פס' ; 22-15 פס' 31-23 נישאים לעיון מעמיק > עמ' ( 89-88 חרטות והיפוכים בסיפור סיפור קריעת ים סוף הוא סיפור של היפוכים : - לבו של פרעה נהפך ( פסוק - . ( 5 לבם של בני ישראל נהפך הם מעדיפים לעבוד את מצרים ולא למות במדבר ( פסוקים . ( 12-11 למה התחרט פרעה ! ההיפוך הראשון הוא החרטה של פרעה על שנתן לבני ישראל לצאת ממצרים ( פרק יד , . ( 5 בעיניו השחרור נראה כבריחה . הדבר יכול ללמד שהחלטתו של פרעה להוציא את בני ישראל ממצרים לא נבעה מהפעלת שיקול דעת , אלא מרצונו לצאת מהמצוקה שבה היה נתון . המכות בכלל , ומכת הבכורות בפרט , הפעילו עליו לחץ אדיר . כדי להשתחרר מן הלחץ הוא היה מוכן לשלוח את בני ישראל לחופשי . משתם הלחץ , ונשכחו הקשיים , מבקש פרעה לחזור למצב הקודם . הוא משחרר את בני ישראל מתוך מצוקה ורצון להקל על עצמו ולא מתוך הבנה לצורכי ישראל ( שאלה . ( 6 < לעתים , כאשר אדם חווה קושי , הוא מוכן להסכים לדברים שבזמנים אחרים לא היה מסכים להם . < כדאי להציע לתלמידים להביא דוגמאות למקרים שבהם הסכימו בנוגע לדברים מסוימים ואחר כן התחרטו . ייתכן שהתחרטו גם משום שנכנעו ללחץ שהופעל עליהם . למה נהפך לבם של בני ישראל ? ( שאלה ( 7 ההיפוך השני הוא החרטה של בני ישראל . בגלל הקשיים נשמעים קולות המבקשים לחזור למצרים ( פרק יד , . ( 12-11

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר