עמוד:50

בני ישראל נקראים לפעולה מכת בכורות היא המכה היחידה שבה בני ישראל נדרשים לפעולה . כפי שנאמר , זוהי המכה שיש לה ההשפעה הרבה ביותר משום שפגעה במצרים פגיעה חמורה מחד גיסא , והביאה לגאולתם של בני ישראל מאידך גיסא . על בני ישראל להיערך לקראת המכה כדי לבטא את רצונם להשתחרר מעול העבדות . בני ישראל עלולים לשכוח את החסד הגדול שעשה עמם ה' בהוציאם מארץ מצרים , ועל כן , לשם הטמעת הזיכרון הם נדרשים לבצע טקס . הטקסים הם כלי ביד האדם לשמר אירועים חשובים , היסטוריים או דתיים ( שאלה . ( 4 המעשה שנדרשים בני ישראל לעשות הוא לשחוט את קרבן הפסח ולמרוח את הדם על המשקופים באמצעות האזוב . הדם על המשקוף הוא אות . אות הוא סימן שנועד לחולל שינוי קוגניטיבי בישות מסוימת , באדם או באלוהים . האות הראשון מופיע לאחר סיפור המבול , אות הקשת בענן ( בראשית ט . ( אות זה אמור היה להזכיר לאל את החלטתו שלא להחריב שנית את העולם . האות אינו מחולל שינוי באל עצמו , אלא מזכיר לו החלטה שהתקבלה בעבר . אות הדם על מזוזות בתי ישראל במצרים נועד עבור המשחית ועבור בני ישראל גם יחד ו " והיה הדם לכם לאת על הבתים אשר אתם שם וראיתי את-הדם ופסחתי עלכם" ( פס' . ( 13 המילה "לכס" מדגישה את היות הדם אות לבני ישראל , והמילה '' וראיתי" מדגישה שהאות נועד דווקא לאל . הפרשנות המסורתית מצאה קושי בפסוק "וראיתי את הדם , " שכן כיצד יכול אות פיזי וחיצוני לעורר שינוי אצל האל ? ( שאלה 6 א . ( רש"י מפרש את הפסוק ומדגיש כי האות ניתן לבני ישראל לשם הוכחה כי הם עוסקים במצוות ה' ואילו ה' אינו רואה את הדם , על פי פשט הפסוק , אלא את מעשיהם של בני ישראל , ועל כן פוסח על בתיהם ( שאלה 6 ב . ( שמות פרק יב , פסוקים 20-14 נושאים לעיון מעמיק « % >*») גלגולם של חגים : על חג המצות המצות מוכרות מסיפורים אחרים במקרא . לוט , למשל , אפה מצות כדי לכבד בהן את המלאכים שהגיעו לסדום ( בראשית יט , . ( 3 ייתכן כי המצה הייתה מעין לחם עשוי משעורים שנאפה במהירות . המצה שימשה גם בטקסים פולחניים שאינם קשורים לחודש האביב ולחג הפסח . לטענת יאיר זקוביץ ( בספרו , לא כך כתוב בתנ"ך , ( המצה הייתה לחם עוני " ) הא לרומא עניא - '' כפי שכתוב בהגדת פסח ) ומקור עיקרי לכלכלתם של בני ישראל בתקופת עבדותם במצרים . חג המצות של שבעת הימים מסמל , לטענתו של זקוביץ , את תקופת העבדות ולא את ימי יציאת מצרים ואת הגאולה ( שאלה . ( 11 אולם מסורת זו נדחקה מהמקרא לטובת המסורת הטוענת כי את המצות הכינו בחיפזון בעת יציאת מצרים ( שאלה . ( 10

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר