עמוד:48

< מנבואה זו עולה קושי : כיצד ייתכן שהעם המצרי יתמוך בבני ישראל ערב יציאתם ממצרים , בעיקר לאחר מכת בכורות ! כדאי להעלות שאלה זו לדיון . אפשר לשער כי המצרים , לאחר המכות , היו מעוניינים ביציאתם של בני ישראל ממצרים ועודדו אותם לעזוב . ייתכן כי פחד כבד נפל על המצרים בעקבות מכות מצרים ובעיקר בעקבות מכת הבכורות , עד כדי כך שהיו מעוניינים לרצות את בני ישראל . אפשרות נוספת שמעלה הרמב"ן היא שהמצרים הבינו הבנה אמיתית כי בני ישראל זכאים לחירותם י " שלא היו אנשי מצרים שונאים אותם על המכות , אבל מוסיפין בהם אהבה ונושאים חן בעיניהם , לאמר , אנחנו הרשעים גם עושים חמס , וראוי הוא שיחונן אתכם האלהים . גם האיש משה , המביא עליהם המכות , גדול מאד בכל ארץ מצרים בעיני עבדי פרעה ואנשי ריבו . '' ( פירוש הרמב"ן לשמות יא פסוק ( 3 לאחר הדיון חשוב לציין כי נשיאת החן של בני ישראל בעיני המצרים היא תוצר של החלטה אלוהית . למעשה , זהו נס נוסף שעושה ה' לבני ישראל בעת ההיא ' המצרים , שהיו חלק מכלל מערכת השעבוד של בני ישראל במצרים , וסבלו מהמכות שהביא ה , ' תומכים בבני ישראל בעת יציאתם ממצרים . < אפשר לשאול את התלמידים - מדוע נדרש נס מסוג זה ! בני ישראל ביציאתם ממצרים מונים מספר רב של אנשים . כדי לארגן את כל ההמון הרב הזה ליציאה ולאפשר את היציאה הם היו זקוקים לאהדת העם המצרי , וכלכלתם של ההמונים במדבר תלויה אף היא ברכוש שקיבלו מהמצרים . בספר שמות פרק יב מתממשת הנבואה " וה' נתן את-חן העם בעיני מצרים וישאלום וינבלו- את-מצרים . " ( פס' ( 36 מעשה שאילת הכלים מעורר קושי מוסרי '' 1 ונצלתם את-מצרים" ( שמות ג , . ( 22 < מומלץ לשאול את התלמידים אם הם מבחינים בקושי מוסרי שעולה מסוגיה זו . בני ישראל לקחו רכוש לא להם ביציאתם ממצרים . המדרש בסנהדרין נדרש לסוגיה זו ומסביר ששאילת הכלים יכולה להיחשב כשכר על ניצולם של בני ישראל משך מאות שנים . בני ישראל עבדו ללא שכר , וביציאתם ממצרים הם מקבלים את שכרם . ( שאלה , 4 וכן " משהו על ... תביעות צאצאי העבד י ם האפרו-אמריקאים" בעמי ( 72 נבואה על מכת בכורות מכת בכורות נבדלת משאר המכות הן בעוצמתה והן בחומרתה . מכת בכורות תכלה קבוצה שלמה במצרים - את כל הבכורים . לא יהיה הבדל מעמדי בין הבכורות המצריים- בין אם עשיר הוא ובין

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר