עמוד:47

שמות יא-יב : יציאת מצרים הנושאים העומדים במרכז יחידה זו הם מכת הבכורות , חג הפסח וחג המצות . הדיון נסב על שימור הזיכרון ההיסטורי של אחד האירועים המעצבים בהיסטוריה של עם ישראל - יציאת מצרים . יחידה זו מטרתה לארגן את המושגים שהתלמידים מכירים היטב : חג הפסח , חג המצות , מכת הבכורות . מקרוב ומרחוק > עמ' ( 68 כיצד משמרים זיכרון ! כל תלמיד יודע מהי מכת הבכורות ומהי יציאת מצרים . כל תלמיד יודע לספר מדוע אוכלים מצות בחג הפסח . לא בכדי נצבר הידע הזה , והוא אינו מבוסס אך ורק על שיעורי המקרא בבית הספר . סיפור זה הוא נכס תרבותי המתואר מדי שנה בשנה בליל הסדר . בדיון ב"מקרוב ומרחוק '' נשוחח עם התלמידים על משמעות הזיכרון ! מהם האמצעים העומדים לרשותנו כדי למסור סיפור מדור לדור ? אילו אירועים אנחנו מנציחים ? מדוע כדאי לזכור אירועים מסוג זה ? התלמידים יכולים להעלות אירועים אישיים כגון ימי הולדת , החלפת בית ספר , עליית כיתה ועוד כהנה וכהנה שינויים חשובים בחייהם . את הדיון האישי אפשר להרחיב ולעסוק גם בזיכרונות לאומיים י מה אנו זוכרים וכיצד אנו משמרים את הזיכרון ? אפשר לעסוק בימי הזיכרון וביום העצמאות . כיצד בחרה החברה הישראלית להנציח ימים אלו ? האם יישמר זיכרון זה למשך זמן רב ? לאחר שני הדיונים הללו אפשר להציג את הנושא העיקרי של הפרק - זיכרון מכת בכורות ויציאת מצרים . שמות פרק יא נושאים לעיון מעמיק ( עמ' ( 72-70 אוהבי - אויבי בספר שמות פרק ג מופיעה נבואה על התנהגות המצרים בעת יציאת מצרים . על פי הנבואה , בני ישראל יישאו חן בעיני המצרים בעת יציאת מצרים ועל כן יקבלו בהשאלה כלים משכניהם המצריים , כלים שישמשו אותם בעת הנדודים במדבר ( שאלה ( 5 ו " ונתתי # ת-חן ^ ם-הזה בעיני מצרים ( היה כי תלכון לא תלכו ריקם . לש ?^ לה אשה מסכנתה ומגרת ביתה כלי-כעף וכלי זהב וע \ מלת ושמתם על-בניכם ועל : 1- נ ' תי ? ם לנצלרנם את-מצרים . " ( פס' ( 22-21

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר