עמוד:42

ואהרון לפרעה לראשונה את עליונותו של ה' על קוסמי מצרים ואת אחריתם האפשרית של המצרים אם ימשיכו בהתנגדותם ( שאלה . ( 14 על פי המדרש בילקוט שמעוני , מטהו של אהרון הוא סמל לפרעה . כפי שהמטה הוא חומר שהפך לחיים וחזר להיות חומר , כך פרעה הוא ברייה של אלוהים שהתגאה וחשב עצמו לאל . גס הוא עתיד לחזור ולגלות מיהו שליטו של העולם לאחר שה' יהפוך את עולמו לתוהו ( שאלה . ( 15 קריאת תמונה עמי 59 "משה ואהרון בבית פרעה - " נחום גוטמן הרישום מתאר את משה ואהרון רגע לפני השלכת המטה והפיכתו לתנין : " ויבא משה ואסרן אל-פךעה ויעשו כן כ ^< שר צוה ה' וישלך אסרן את-מטהו לפני פרעה ולפני עבדיו [ יהי לתנין" ( שמות ז , . ( 10 ברישום ניתן לראות את עבדיו של פרעה ואת פרעה עצמו יושב על כיסא המלך . מולם עומדים משה ואהרון . אהרון ( אולי משה (? מחזיק את המטה בידו , המטה גדול וניכר כי הוא ממלא תפקיד מרכזי . דמויות המצרים ניצבות זו לצד זו בסדר מופתי . במרכז הציור ניצבים משה ואהרון . בשונה מהמצרים , מתוארים משה ואהרון כדמויות גדולות ממדים התופסות שטח גדול מהציור , ממוקמות במרכזו ומושכות אליהן את מלוא תשומת הלב . אהרון ( או משה (? פורש ידיו לצדדים ובידו השמאלית הוא אוחז במטה . בניגוד למצרים , מעניקים אהרון והמטה שבידו תחושה דרמטית לציור כיוון שצוירו בקווים מנחים אלכסוניים , והתנועה והדרמטיות בולטות יותר אצלם . גוטמן היטיב לתאר את משמעות הופעת משה בבית פרעה כפי שמתאר אותה התנ"ך עצמו ולא כפי שפירש אותה פרעה . פרעה מתייחס למאורע זה כלאחר יד ואינו חושש ולו במעט ממשה ואהרון ( שימו לב להבעת פניו בציור . ( רק לקראת סופו של הסיפור מתברר עד כמה הייתה להופעה זו משמעות דרמטית בהתפתחות האירועים . < ניתן לשאול את התלמידים מי משתי הדמויות העומדות הוא משה ומיהו אהרון ? מחד גיסא , נראה כי הדמות הגולשת צריכה להיות משה , שהוא עיקר הסיפור . מאידן גיסא , על פי הפסוק המקראי , אהרון הוא שהשליך את המטה . < כדאי לשאול מדוע בחר גוטמן לתאר את הרגע שלפני השלכת המטה ולא את רגע הפיכתו לתנין ! הרי הפיכת המטה לתנין עשויה להיות מעניינת יותר מ"סתם" מטה ? < שאלה נוספת שאפשר להעלות מתייחסת למבע פניהם של פרעה ושל עבדיו . מהו המבע ? מה הוא מבטא ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר