עמוד:40

החלק השני של המשל הוא הרלוונטי עבור התלמידים , האסיר מחליט לחזור למערה כדי לספר לאסירים האחרים על נפלאות העולם שבחוץ ולשחררם . הוא מנסה להסביר להם על העולם שבחוץ , אך הם מבטלים את דבריו בזלזול . האסיר , שראה את האמת , עומד על דעתו ומנסה להאיר את עיניהם של חבריו הכבולים , אך הם לועגים לו ואינם מוכנים להשתחרר מהכבלים . הנמשל מלמד עד כמה קשה להוציא בני אדם מעבדות לחירות . בני אדם מתרגלים למקום מושבם , לאורח חייהם ולתפיסותיהם , והוצאתם מכל אלה משמעה ערעור הביטחון שסיגלו לעצמם באותו המקום ובאותן דרכי חיים . בני האדם בכלל אינם ששים לקראת שינויים בחייהם . המשימה היא להוציא את מצרים מבני ישראל ולא רק את בני ישראל ממצרים . וכאמור , משימה זו אינה קלה כלל וכלל . עבדותם של בני ישראל תבוא לידי ביטוי גם לאחר יציאת מצרים בנדודיהם במדבר . מכות מצרים נועדו , בין השאר , לעורר את בני ישראל ולטלטלם , ולהוכיח להם באמצעים דרמתיים שהם עתידים לצאת לחופשי . שמות פרק ז , פסוקים 7-1 נושאים לעיון מעמיק » ם' ( 56 55 בחירה חופשית בחלק זה יעסקו התלמידים בשאלת הבחירה החופשית לכל גווניה . שאלה זו יכולה להיות מצע נפלא לפיתוח דיון עם התלמידים בעניינים שלהלן : מדוע מקשה ה' את לב פרעה ? מהי מטרתו של ה ? ' התלמידים יכולים להעלות מיני טיעונים , כגון > ה' מעוניין להנחית מכות על מצרים כדי להוכיח את כוחו ואת עוצם ידו , הן למצרים והן לעם ישראל ( שאלה . ( 4 כמו כן , ייתכן כי הכבדת הלב נועדה להחמיר את מכות מצרים ממכה למכה ובכך להעניש את המצרים על התנהגותם כלפי עם ישראל . האם זה מוסרי להקשות את לבו של פרעה ולאחר מכן להענישו ? פרעה והעם המצרי משלמים מחירים כבדים מאוד על סירובו של פרעה לשלח את עם ישראל , סירוב הנובע מהתערבות אלוהית בבחירתו החופשית . התערבות בבחירה החופשית והענשת מצרים בעקבות כך יכולות לעורר שאלות מוסריות נוקבות ( שאלה . ( 5 המדרש בשמות רבה מדגיש את אחריותו של האדם לעצמו ולגורלו ( שאלה . ( 7 בחמש הפעמים הראשונות מסרב פרעה מתוך בחירתו החופשית לשלח את העם . הפסוק "ו ? סזק לב-פךעה ולא-שמע אלסם" ( פס' ( 22 ופסוקים דומים לו אינם רק סמנטיקה . פרעה הרגיל את עצמו לסרב , הוא נעשה עבד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר