עמוד:36

היכולת להניע אנשים בשם אמונה ללכת אחריך למאבק טמונה ביותר מאשר נאום מוצלח . כולם זקוקים למכלול של תכונות שבעזרתן יניעו ויסחפו אחריהם אנשים אחרים ויגרמו להם לעשות משהו . שלוש הדמויות הן דמויות פעילות שעושות משהו . מנהיגות היא קודם כל עשייה . להנהיג פירושו לעשות משהו שירתום אנשים אחרים ללכת אחריך . לעתים זוהי הליכה ברגע נתון ( מנצח על תזמורת ) ולעתים זוהי הליכה ממושכת ( מנהיג פועלים . ( ייתכן שבשיחה תעלה המילה "כריזמה . " יש קושי מסוים להגדירה , אך קל לזהותה . קריאת תמונות עמי , 33 "משה ליד הסנה הנוער , " ציור מתיד אושפיזין לסוכה , הונגריה , טוף המאה ה19- בציור נראה משה באחד מהרגעים המכוננים בחייו , התגלות ה' מתוך הסנה הבוער : " נירא מלאך ה' אליו ? לבת-אש מתוך הקז 5 ה ויךא והנה הסנה בער באש והקזנה איננו אכל . וי י אמר משה אסרה-נא ואראה את-המךאה הגדל הזה מדוע לא-י : 1 ער הקזנה" ( שמות ג , . ( 3 2 בציור שני פרטים מעניינים במבנה הנוף המתואר . הפרט האחד מתאר גבעות מכוסות צמחייה ירוקה ועצים רחבי צמרת . הפרט השני הוא הסנה הבוער המשתרע באופן לא פרופורציונלי על כ 20 ° / 0- אחוזים מהציור . הנוף ; מדוע בחר האמן לתאר נוף מוריק למרות הנוף המדברי המופיע בבירור בפסוק : 2 "וינ : הג אתהצאן אחר המךבר ? " נראה כי הסיבה לכך נעוצה במקורו של הציור בהונגריה של סוף המאה ה . 19- אך טבעי הוא שבני אדם וביניהם אמנים , נוהגים לתאר את הנוף המוכר להם . אפשר להניח כי האמן לא הכיר או ידע נוף מדברי מהו , וגם אם הכיר , הרי שבחר לצייר נוף שקשור אליו אישית - נוף מזרח אירופאי . אפשרות נוספת היא שהאמן לא הקדיש מחשבה לנושא ואולי אף לא קרא את הטקסט בקפדנות לפני שניגש למלאכתו . הסנה ; מדוע בחר האמן להבליט את הופעת הסנה ? נראה כי הסיבה לכך נעוצה בפסוק 3 בפרק ] " ויאמר מי ^ ה אסרה-נא ואראה את-המךאה הגדל הן-ה מדוע לא-י ? ער הסנה . " פירוש המילה " גדול" בפרק זה הוא פלאי . האמן פירש את המילה "גדול" באופן מילולי בשוותו לסנה הבוער ממדי ענק . יש מקרים שבהם אמנים מעניקים פרשנות פיזית ומוחשית לאלמנטים מופשטים . כך , למשל , בפסל '' משה" של מיכלאנג'לו ( ראו עמוד . ( 146 בפסל זה מוצג משה כאדם בעל קרניים כיוון שהפסל פירש את הפסוק פשוטו כמשמעו "ומש ה לא-ידע , כי קרן עור פניו ? דברו אתו" ( שמות לד , . ( 29 האמן לא נאמן ליחסי הגודל בטבע , משום שחשוב לו יותר להדגיש את המעשה הפלאי . שני פרטים נוספים שאליהם כדאי להתייחס הם ההר ומלאך ה' הנעלם . ההר ; הסיפור המקראי מדגיש כי ההתגלות התרחשה על הר חורב , הוא הר סיני ו "ויבא אל-הר האלהים חרבה" ( פס' . ( 1 בציור לא ניתן להבחין בהר אלא בגבעות מתונות . נראה כי גם הסיבה לכך נעוצה בנוף המזרח אירופאי המוכר לאמן או בחוסר הקדשת תשומת לב לפרטי הסיפור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר