עמוד:30

" לא איש דברים אנכי" ( שמות ד , ( 10 הקול הרביעי קשור במשה האיש ובתכונותיו . משה מעלה ספק באשר ליכולותיו ולכישוריו לשאת בתפקיד . על משה יהיה לנהל משא ומתן עם מלך מצרים ולשכנע אותו להוציא את בני ישראל ממצרים . האם יש לו כושר דיבור , כושר שכנוע , היכולת לנהל משא ומתן - כלי העבודה של מנהיגי " שלח-נא ? יד-תשלח" ( שמות ד ( 13 , זוהי אמירה של מי שקיבל את כל התשובות ועדיין אין ביכולתו לקבל עליו את התפקיד . אמירה של מי שהתייאש מן הוויכוח אך הבין שאין ביכולתו להתחמק מן התפקיד . בחירתו של האל אינה ניתנת לשינוי ואי אפשר להתחמק ממנה . ( אפשר להזכיר את סיפור הנביא יונה . ( תשובות אלוהים לספקות של משה נשאל ™ * 16 , 15 " כי-אהיה עמן תה-לן האות" ( שמות ג , ( 12 לתשובה זו , הנותנת מענה ל"מי אנכי" ( ג , ( 11 , שני חלקים . החלק הראשון - "אהיה עמן" - אלוהים השולח , מתייצב נחוש מאחורי משה וכמו אומר r < " אינך לבד , אני מאחוריך " ! מתן האות לעתיד לבוא ולאחר שמשה יצליח בתפקידו - "תעבדון את-האלהים על ההר הזה " בא כביכול לתת חיזוק נוסף למשה ; אך זהו חיזוק לעתיד , ובכך חולשתו . משה צריך חיזוק עכשיו , ולא בעתיד . כאן אפשר להעלות את הקשר בין האמונה בהצלחה ובין ההצלחה . פעמים רבות מי שמאמין שיצליח - אכן מצליח . אלוהים , אשר בטוח בהצלחתו של משה ובטוח ביציאת בני ישראל ממצרים , יכול להבטיח הבטחה לעתיד . האמונה בהצלחה יוצרת מחויבות ואחריות . אלוהים , שיהיה עם משה , מקבל על עצמו את האחריות ואת המחויבות להצלחה . : י דוגמה לקשר שבין אמונה בהצלחה , ובין הצלחה : אפשר לתת דוגמאות מהקשר בין מורה לתלמיד . כשמורה אומר לתלמיד שהוא יצליח במבחן , האמירה יוצרת בתלמיד ובמורה תחושת אחריות ומחויבות . ... " אהיה שלחני אליןם " ( שמות ג , ( 15-14 תשובתו של אלוהים קשורה בזהות השולח , בשמו . את שמו של האל אפשר לבחון באמצעות הפירושים : ( פרק ג שאלה 16 ב ) - שמות רבה מדגיש את נצחיות האל . כנגד החזרה שלוש פעמים על "אהיה , " הוא מציג את שלושת הזמנים . גם פירושו של ספורנו מדגיש את נצחיות האל - בעבר , בהווה ובעתיד . רש"י מדגיש את נוכחות האל בשעבוד ובצרות , עכשיו ובעתיד . רשב"ם מדגיש את כוחו של האל לקיים את הבטחותיו בשל נצחיותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר