עמוד:29

שמות פרק ג , פסוקים 15-11 נושאים לעיון מעמיק > עמ ( 38 ' הוויכוח בין משה לאלוהים - ביטוי לספקותיו של משה את הוויכוח בין משה לאלוהים על קבלת התפקיד אפשר לראות כסירוב , אך אפשר לראותו גם כוויכוח פנימי שמתחולל אצל משה - בינו לבין עצמו - בין קולות הספק ובין הקולות הקוראים לו לקבל את התפקיד . הלבטים הפנימיים של משה ( שאלות ( 16 , 14 " מי אנכי כי אלן אל-פלעה" ( שמות ג ( 11 , את הביטוי "מי אנכי " אפשר להבין כתדהמה , כביטוי לצניעות ; "אני ל ?? מי אני ? למה פרעה ידבר דווקא אתי ? מי מכיר אותי , מי יודע מי אני " ? ואפשר גם להסביר זאת כאמיתת המבטאות חוסר אמונה בעצמו , ביכולתו לשאת תפקיד כה רם ונישא : ללכת אל פרעה ולהוציא את בני ישראל ממצרים ( שאלה 14 א . ( " ואק > ת-לי מה-שמו " ( שמות ג ( 13 , קול זה שואל שאלות הקשורות בזהות השולח , כמו "מה מקור הסמכות שלך . " ? העם שאותו אמור משה להנהיג עשוי לשאול אותו ] "מי שלח אותך ? מי הסמיך אותך לבוא ולהנהיג אותנו - להוציא אותנו ממצרים " ? שאלות אלה קשורות בסמכות ובתוקף שיש למנהיג להנהיג ( שאלה 16 א . ( % התוקף להנהגה עשוי להינתן מאלוהים , אפשר לזכות בו בעקבות ניצחון במלחמה , לעתים הוא עובר בירושה , ובתקופה המודרנית בעקבות בחירות . " והן לא-י ^ מינו לי ולא ישמעו בקלי '' ( שמות ד ( 1 , הידיעה מי שלח אותך , מהי סמכותך ומי עומד מאחוריך , איננה מבטיחה שהעם שאותו אתה צריך להנהיג ילך אחריך , ובעיקר אין הדבר מבטיח שיאמינו לך ויקבלו את מנהיגותך . ( פרק ד שאלה 2 א . ( < מה בדרן כלל מניע עם ללכת אחר מנהיג / אמונה היא הכוח הדוחף את המונהגים ללכת אחרי המנהיג . איזו סיבה יש לעם , שאינו מכיר את המנהיג , ללכת אחריו ולשמוע בקולו ? כדי שהעם ילך אחר המנהיג הוא זקוק להוכחות של ממש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר