עמוד:26

אפשר לתת דוגמה מימינו : בעקבות השואה קמה מדינת ישראל , ויהודים מכל קצווי עולם הגיעו למדינה . עד היום יהודים עולים לארץ בעקבות מצוקות ואסונות : אירועים אנטישמיים או בעיות כלכליות וחברתיות במדינות שהם חיים בהן , ככל שמצב היהודים במקום מושבם רע , כן מתעצבת זהותם כיהודים , וגדלים גלי העלייה לארץ . ככל שמנסים לפגוע בזהותם , כן זהותם מתעצמת . במקומות שבהם קהילות יהודיות יושבות לבטח , לעתים הזהות היהודית הולכת ומיטשטשת וההתבוללות מתרחבת . אין זו אמירה שיפוטית , אלא תיאור תופעה . ראו הפסוק : "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ . " " עוד מבט" > עמ' < 31-30 על אחריות , שייכות ומעורבות שלושת הקטעים עוסקים במידת אחריותו ומעורבותו של הפרט בחברה . שני הקטעים הראשונים - "מהי אחריותי" ו"סיפורה של קיטי ג'ינוביז" - עוסקים באחריות שיש בה התערבות אישית , המחייבת ליטול חלק במתרחש . דברי הרב כלפון דברי הרב כלפון נאמרו לאור דמותו של משה , האיש שגדל בבית פרעה , ובמקום ליהנות ממעמדו הרם הוא יוצא ומתערב : בפעם הראשונה - התערבות אישית בין אנשים ניצים , ואחר כך - התערבות כשליח אצל פרעה , שליט המדינה . התערבותו של משה פוגעת בו אישית והוא נאלץ לברוח . הרב משה כלפון הכהן לומד ממשה שני דברים : מהאישיות המוסרית של משה הוא לומד על הצורך לדרוש מהמדינה לעזור לחלשים . כשאנשים נתונים במצוקה , ויש בידך לעזור להם ולהצילם , עליך לעשות בשם המוסר כל מאמץ , וכדבריו "-. לדרוש מהמדינה להגן עליהם . " האחריות באה לידי ביטוי במאבק של היחיד לגייס את המדינה לטובת החלשים . הדבר האחר שהוא לומד ממשה נוגע אף הוא לעזרה לזולת . השאלה המוצגת היא : האם אדם בעל השפעה המבוסס כלכלית אמור להסתפק במה שעשה לביתו ולשמור על נכסיו שלא ייפגעו או שעליו לעזור לזולתו , החלש ? האם האדם שהצליח כלכלית ישתמש בהישגיו רק עבור עצמו או גם עבור זולתו ? תשובתו היא ^ אל לו לאדם לערוך שיקולים של טובת הנאה , כדאיות או רווח והפסד . דווקא בשל היותו בעל השפעה , מעמד וכבוד עליו להפעיל את השפעתו גם לטובת אחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר