עמוד:22

שמות פרק ב , פסוקים 10-1 נושאים לעיון מעמיק געמ' ( 24-23 אמנות הסיפור המקראי - הרבה פעולות מעט רגשות תיאור המעשים של אימו של משה ומעשה הצלתו מתאפיינים בריבוי פעלים ו "ותבנהו " , " נתקח , " " ותחמו ה , ' "ותשםי . ' המספר המקראי מציג את הרגעים הטעונים ביותר מבחינה רגשית מבלי שיזכיר מילה אחת הקשורה ברגש , ובלי לתאר במילים מפורשות את המצוקה הנפשית שהדמויות נקלעו אליה . ההיבט הפסיכולוגי של הסיפור אינו מעניינו : מטרתו להסביר כיצד הגיע משה אל בית פרעה וכיצד ניצל מן הגזרה - "כל-הבן הילת הלארה תשליכהו . " דרך זו של המספר המקראי מאפשרת לקורא "להכניס את עצמו" למצב המתואר , את ניסיונו ואת עולמו , וכך מוענקת עוצמה לסיפור . המספר המקראי מעביר את העולם הרגשי של גיבוריו באמצעות פעולותיהם . ריבוי הפעולות יוצר תחושה של עומס נפשי ומשמש גם כפעולת הסחה . הגיבור עסוק בפעולות שעליו לבצע ולא במצוקה הנפשית שלו ( שאלה 6 ב . ( ^ תיאור זה מזמין את התלמידים להשלים פערים הן בסיפור העלילה והן בתחום הרגשי . < מקומות נוספים ומוכרים - כאן המקום להזכיר לתלמידים מקומות נוספים שבהם נמנע המספר מלהיכנס לעולם הרגשי של גיבוריו ( למשל בסיפור העקדה . ( כאן אפשר גם להיווכח כמה דל אוצר המילים שיכול לתאר רגשות של אם המשאירה את בנה בין גבעולי הסוף או את רגשותיו של אב ההולך להקריב את בנו , בסיפור העקדה . ?< ריבוי הפעלים משמש גם כפעולת הסחה . הגיבור , כמו הקורא , עסוק בפעולות שעליו לבצע ובכך הוא מסיח את דעתו מן הטלטלה הרגשית העוברת עליו . בדומה לסיפור העקדה שבו נאמר '' וישכם , " "ויחבוש , " "ויקח , " "ויבקע , " "ויקם וילך' ( בראשית יב , ( 3 גם כאן מתמקד המספר בפעולות האם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר