עמוד:17

- < נקודות למחשבה : - גם מלן כול-יכול אינו אמור לנהוג בשרירות לב . הוא צריך למצוא סיבות מתקבלות על הדעת לשינויים שברצונו לעשות . - לשינוי כה גדול על המלן לגייס את עמו , והעם שואל שאלות ומבקש לקבל הסברים . - ייתכן שהיחסים בין בני ישראל והעם המצרי היו טובים . אי אפשר לשנות את יחסו של העם המצרי באופן מיידי . - בעיני העם המצרי בני ישראל לא היו אויבים . המלך מתכוון להפוך בהדרגה את בני ישראל לאויבי מצרים . - לשנאה מתרגלים לאט לאט . מלך מצרים מחנן את עמו לשנוא את בני ישראל . - השינוי ההדרגתי ייצור מתחים ויעכיר את היחסים בין בני ישראל ובין העם המצרי . - בני ישראל היו עלולים להתנגד לשינוי ולכן צריך היה לגייס "סיבות טובות" לשינוי המדיניות . " פן ירבה" - "כן ירבה" ( שאלה ( 21 זהו הרעיון המרכזי של הפרק . המתח בין הגזרות שהטיל מלך מצרים - שהסיבה להן היא התרבות " ) פן-יךבה , ( " ובין התוצאה , שלפיה בני ישראל מתרבים " ) כן ירבה , ( " יוצר את המתח בסיפור ואת האירוניה העולה ממנו . הצעה לפעילות א . פיזור קטעי פסוקים על הלוח או על הרצפה ( ראו שאלה 20 בעמ' . ( 17 ב . מיון הפסוקים לשתי קבוצות , סידורם ברצף סיפורי הגיוני , ומתן שם לכל קבוצה ( הקבוצות על פי המיון = פעולות המצרים " - פן-יך 3 ה " ופעולות בני ישראל " - כן ירבה itr ' תרומתו של פרעה לגיבוש הזהות הלאומית של בני ישראל בשנאתו לבני ישראל הופך פרעה את בני ישראל ממשפחה לעם . הוא הראשון שמכנה את בני ישראל " עם" " ) הנה עם ? ני ? ע \ ראל" שמות א , , ( 9 וכן מציג את הסכסוך כסכסוך בין עמים וכאיום על העם המצרי כולו ולא כאיום עליו כמלך ( שאלה 16 א , ב . ( לולא הגדיר מלך מצרים את בני ישראל כקבוצה בעלת זהות מסוימת , לולא שעבד אותם כקבוצה בעלת אפיון מיוחד , ייתכן שהם היו שוכחים את מוצאם ונטמעים בעם המצרי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר