עמוד:15

שמות א : מבני יעקב לבני ישראל | בתחילת ספר שמות יש חזרה על הנאמר בסוף ספר בראשית . חזרה זו יוצרת רצף בין שני הספרים ומדגישה את הקשר / התוכני והרעיוני שביניהם . 1 בפסוקים 7-1 מוצג הרקע שהוביל לשינוי מדיניותו של מלך מצרים כלפי בני ישראל . " מקרוב ומרחוק" > עמ' ( 9 מהו להיות עבד ! המילה "עבד" מעוררת בנו אסוציאציות שונות . אפשר לבחון את המושג מכמה היבטים : פיזי , נפשי וחוקי . כדאי להציג מול המושגים "עבד '' ר'עבדות" את המושג '' חירות . '' אם מבקשים להעמיק אפשר להתייחס לחירות נפשית בתוך מצב של עבדות ולהפך . שמות פרק א פסוקים 7-1 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' ( 11-10 תהליך ההתרבות יעקב ובני משפחתו מגיעים למצרים . הכתוב מציין את "יצאי ? רך ? - עק ' ב" אחד אחד בשמותיהם , ומונה את מספרם הכולל - שבעים נפש . הדבר מדגיש את מספרם המועט ; כה מעטים היו - עד שניתן לספור אותם בקלות . עם מותו של יוסף נאמר שבני ישראל "ו ? ני ישראל פרו וישלצו וילבו מעצמו בכ > אד מאד ותמלא האלץ אתם" ( שמות א , . ( 7 את תהליך ההתרבות אפשר היה לתאר במילה אחת . '' וירבו , " אך המספר מתאר אותו בארבע מילים ואף מוסיף י "במאד >? א ' ד" וכן י '' ותמלא הארץ אתם " ( פסוק . ( 7 תיאור זה יוצר אצל הקורא את התחושה שההתרבות הייתה מופרזת , הרבה מעבר למה שהיה צפוי ( שאלה 6 ב . ( המדרש , המפרש כל מילה בנפרד , מוסיף משמעות לכל שלב בהתרבות , ומעצים את חלקו של האל בתהליך ( שאלה 6 ג ) בני ישראל התקבלו במצרים כאילו היו בני משפחה - הם הורשו לשבת בארץ גושן ולעסוק בגידול מקנה . עתה נאמר שמספרם רב מאוד , והם יושבים בכל ארץ מצרים . גם אם התיאור הזה מוגזם , אפשר להבין ממנו שעתה מעמדם של בני ישראל שונה מן המעמד שהיה להם כאשר הגיעו למצרים ( שאלה 7 א . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר