עמוד:12

'' עוד מבט '' " עוד מבט '' הוא חומר העשרה המחבר ומקשר בין הטקסט המקראי ובין ימינו . אחד או יותר מן הרעיונות , הערכים , המושגים , הדילמות וכדומה , העולים במהלך לימוד הפרק או בלימוד כמה פרקים , חוזר לדיון מזווית אקטואלית באמצעות חומרים חוץ-מקראיים ? מן העיתונות , מהספרות , מהפילוסופיה , מההיסטוריה ועוד . עיקר המבט בחומרים אלה קשור בנו כאנשים , כעם וכחברה . פעילויות המבט נועדו בעיקר לחשיבה ולדיון . חשיבותן במחשבות שהן מעלות ובדיון שהן מעוררות . הן מאפשרות גיוון השיעור בפעילויות החורגות מדפוס השאלות והתשובות . < דוגמאות : תופעת הענדות בימינו - השאלה שבה עוסק ה"עוד מבט" ( שמות פרק א ) היא : האם גם בימינו קיימת תופעת העבדות ! את השאלה אנו בוחנים באמצעות שני קטעים : סיפורו של הילד איקבל מאסי בפקיסטן ומידע על מצבם של מהגרי עבודה החיים בארץ . לפל דור יציאת מצרים שלו - המבט קושר בין סיפור יציאת מצרים ( שמות יג , יד , טו ) של אז לסיפורי יציאתן של קהילות יהודיות שונות ועלייתן לארץ ישראל - למדינת ישראל . סקירה היסטורית קצרה מציגה את סיפור יציאת יהודי אירופה , את סיפור יציאת יהודי המזרח במבצעים "מרבד הקסמים" ו"עזרא ונחמיה , " וגן את סיפור התגייסות יהודי העולם לעזרה בעליית יהודי בריה"מ . על סובלנות ועל קנאות - בעזרת שני סיפורים - האחד מן התנ"ד והשני מן העיתונות ( 1924 ) העוסקים ברצח על רקע דתי ועל רקע אידיאולוגי , ובעזרת שירו של שלום חנון "אל תקרא לי עם , " אנו עוסקים במושגים "קנאות" ו"סובלנות" ( שמות פרק לב . ( באותו מבט אנו עוסקים גם ב"כל דור ועגל הזהב שלו " ... דרכי ההוראה-למידה מהלך הלימוד בספר זה מזמן סוגים שונים ומגוונים של דרכי עבודה המאפשרים דרכי התערבות שונות של המורה . ספר הלימוד מיועד לתלמידים , אך מובן שלמורים תפקיד מרכזי . היכן להתערב וכיצד - ההחלטה נתונה לשיקול דעתם של המורים . עבודה שיתופית הקטגוריות "מקרוב ומרחוק" ו"עוד מבט , " הן תחנות המזמנות עבודה שיתופית . השיתופיות מאפשרת להתלבט , לדון ולהחליט יחד . אופי המטלות ב"מקרוב ומרחוק" מאפשר עבודה בקבוצות הטרוגניות . העבודה בקבוצות מאפשרת לכל תלמיד להתבטא , ואין תשובות נכונות ושאינן נכונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר