עמוד:10

דברים א : משה מסכם את תקופת המדבר הנאום ההיסטורי של משה , המסכם את שנות הנדודים במדבר , מאפשר דיון בסוגיה חשובה של מהי היסטוריוגרפיה וכיצד זיכרון היסטורי מעצב זהות . דברים לד : מות משה ומינוי יהושע עד שלב זה הנהיג משה את העם ארבעים שנה במדבר . במנהיגותו הוא עיצב את דמותו של העם , את אמונתו ואת ערכיו . עיקר תפקידו היה לחנך את העם . עתה העם עומד ערב כניסתו לארץ , לטריטוריה משלו . זהו מרכיב נוסף בתהליך "להיות עם . " על משה לפנות מקום למנהיגות אחרת . אבן דרך זו שמה דגש על חילופי המנהיגות ערב הכניסה לארץ . ממנהיגות מעצבת , למנהיגות לוחמת . נקודת הזמן והמקום במסע הם שקובעים את סוג המנהיגות הנדרשת . יהושע המנהיג מחליף את משה . תהלימ קיד : בצאת ישראל ממצרים מזמור תהלים העוסק ביציאת מצרים מזמן דיון בדרכים השונות לשמר זיכרון של אירוע מכונן . תיאור חלקי יחידת הלימוד " מקרוב ומרחוק" " מקרוב ומרחוק" כולל פעולות מטרימות - נושאים , רעיונות , דילמות או מושגים שעמם מתחילים את לימוד הפרק או לימוד כמה פרקים . היחידה משמשת כעין "פריצת דרך" לפרק הנלמד . הנושאים שבהם בחרנו לעסוק ב"מקרוב ומרחוק" הם מרכזיים לפרק ומזמנים חשיבה ודיון ערכי , הרלוונטי במידת האפשר לעולמם של התלמידים . רוב הפעילויות הן שיתופיות , המאפשרות לכל התלמידים לבוא לידי ביטוי , במתן דוגמאות ובהצעת הצעות . אין תשובה '' נכונה" או "לא נכונה , '' ואפשר להשמיע כל דעה , כך שמתאפשרת עבודה בכיתה הטרוגנית . המורה משמש מנחה , והדיון או הסיכום יכולים להיעשות במליאה . בתום הפעילות יש קישור לפרק ולעניין שאותו עומדים ללמוד . לחלק מן הפעילויות אפשר לחזור בסיום הלימוד של הפרק . < דוגמאות לעניינים ש"מקרוב ומרחוק" דן בהם : -מהו להיות עבד ? ( שמות פרק א ) - עיסוק במושג "עבד / ' -האם עדיף שהמנהיג יצמח מלמטה , מתוד עמו , או יבוא מבחוץ 1 ( שמות פרקים ג-ד ;( היתרונות והחסרונות בכל מצב , באמצעות דוגמאות : משה שבא מבחוץ , ונלסון מנדלה , המנהיג הדרום אפריקני שצמח מתוך עמו . -עגל הזהב בימינו ( שמות פרק לב ) - השימוש בביטוי עגל הזהב בימינו על פי שירו של אהוד בנאי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר