עמוד:9

שמות טז : לחם משמים פרשת המן מופיעה כחלק מהקשיים ומההתמודדויות שאותם עובר העם במסעו במדבר . בפרשת המן מתחדדת ההבנה שהקושי הוא שיעור שיש בו כדי לעצב התנהגות ראויה . המן לא ניתן כמזון בלבד אלא כשיעור על "המידה הראויה . " שמות יח : הקמת מערכת משפט לישראל תשתית חשובה בכל חברה היא קיומה של מערכת משפט תקינה שתאפשר סדר יחסים הוגן בין הפרטים בחברה . בניית מערכת המשפט מציינת שלב חשוב בהתפתחות העם , שלב שבו מתעצבת הנהגה מסודרת המלווה , דרך שגרה , את מנהיגותו הכריזמטית של משה . שמות יט-כ : מתן תורה - חוק וברית מעמד הר סיני ומתן תורה הם אירועים מכוננים לזהות העם ולקשר בינו ובין אלוהיו . עשרת הדיברות הם קווים מנחים , הצהרת עקרונות , שבעזרתם יוכל העם לחיות את חייו כחברה בעלת צביון אמוני וחברתי ייחודי ומשמעותי . הדגש הוא על ייחודה של הברית , על משמעות העקרונות שהעם קיבל על עצמו , ועל כך שיציאת מצרים הופכת לחלק מהזיכרון המשותף של עם ישראל . שמות לב : ארוכה הדרן לאמונה באלוהים נדמה שהשינוי מתנהל כמתוכנן . העם ההולך במדבר כבר איננו העם שיצא ממצרים . אך סיפור " מעשה העגל" מלמד כי '' ארוכה הדרך לאמונה באלוהים . " המשבר- מביא לחזרה למוכר , לידוע ולבטוח . קבלת העקרונות במעמד הר סיני לא חוללה את השינוי האמיתי , שהרי שינוי אמיתי הוא תהליך של חינוך ממושך . במדבר יג-יד : חטא המרגלים- החלום ושברו רגע לפני הכניסה לארץ , כאשר הנדודים עומדים להסתיים , מתרחש חטא המרגלים שבעקבותיו ייגזרו על העם שנות נדודים רבות . הגשמת החלום נדחית . באבן דרך זו נבחן את הסיבות האנושיות ואת הדינמיקה החברתית המביאות להסתכלות שלילית על המציאות . במדבר כ-כא : שנת הארבעים - סופים והתחלות שנת הארבעים היא שנת מעבר בין הנדודים במדבר אל הכניסה לארץ . באור הזה נבחן את האירועים שעברו על ישראל בשנה זו ונברר מהן הפרדות שאותן צריך העם לעבור כדי לסיים את פרק המדבר בחייו , ומהן ההתנסויות שבהן עליו להתנסות כדי להכשירו לכניסה לארץ . במדבר כב-כג : בלעם- ברכה במקום קללה סיפור בלעם מפגיש אותנו עם כוחה של המילה הנאמרת , ועם כוחו של האל הגדול מכוחם של קוסמים . סיפור זה מאפשר לנו מבט חיצוני על העם היוצא ממצרים ועל איכויותיו כפי שהן משתקפות ממשלי בלעם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר