עמוד:7

מבנה הספר ספר הלימוד כולל , כאמור , את הפרקים שבתכנית הלימודים . הפרקים מחולקים ליחידות על פי התכנים שהפרק מזמן . בראש כל יחידה מובאת כותרת הקשורה לתוכן וכן מצוין ההיקף ( מפסוק עד פסוק . ( תפקידה של הכותרת לעזור לתלמיד להתמצא בתוכן ועם זאת לשמר את סקרנותו ולא " לגלות" לו מה יקרה . כל פרק שמתחיל בו עניין חדש נפתח ב"מקרוב ומרחוק . " כל יחידה בפרק בנויה מ"עיון ראשון" ומ"עיון מעמיק . " "עיון ראשון" תפקידו ללמד את הטקסט ולהבטיח שהוא מובן ללומד . ה"עיון המעמיק" עוסק בלמידה על הטקסט ובשאלות ה"למה" וה"איך , " במשמעויות , ברעיונות וכדומה . בסוף כל פרק או כמה פרקים שעניינם אחד מופיע "עוד מבט" המחבר בין הנושאים שעלו בפרק או במספר פרקים , ובין ימינו אנו . יחידות הלימוד מלוות בקטעי מידע "משהו על" מסוגים שונים . מכיוון שתכנית הלימודים אינה כוללת את כל הפרקים ברצף , ולעתים ה"קפיצות '' בין עניין לעניין הן גדולות , מובאת קטגוריה המחברת בין הפרקים שבתכנית הלימודים אשר נקראת "בין לבין . " בקטגוריה זו מובאים בקיצור האירועים החשובים כדי לסייע לתלמידים להבין את ההמשך . השאלות שהן בבחינת בסיס החומר ( גרעין ) לתלמידים , ממוספרות ברצף לאורך כל חלקי הפרק , זאת כדי להקל על ההתמצאות של התלמידים ושל המורים . המטלות המשולבות ב"מקרוב ומרחוק" וב"עוד מבט , " אינן ממוספרות , והעיסוק בהן נתון לשיקול דעתו של המורה . הפרקים מצוינים באותיות , והפסוקים - במספרים . כדאי לוודא שהתלמידים מכירים את המספרים המקבילים לאותיות ולהפך , וכן שהם יודעים למצוא את הפסוקים בהתאם למספרים . אלה הן מיומנויות יסוד בלימוד מקרא . ארגון הפרקים על פי "אבני דרך" הדרך שבה עוסק הספר בנושא התהוות החברה הישראלית מדגישה את התהליך שהעם עובר במסעו '' להיות עם . '' במסע ההתגבשות הזה אפשר להבחין באבני דרך שהעם עובר דרכן , ולכן הפרקים אורגנו סביבן ( הן גם מוצגות בתוכן העניינים בספר . ( כל "אבן" מדגישה את העניין המרכזי בתהליך , והמורה , במהלך הלמידה , יקשר בין אבני דרך אלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר