עמוד:15

עידוד הקריאה : " טעם של עוד " ... " כל הספרים מדברים אלינו , אבל ספר טוב יודע גם להקשיב " , כתב מארק האדון , מחבר הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . " החוקרת האמריקאית לואיז רוזנבלאט מתארת בספרה " קריאה כחקר " את האופן שבו ספרים " מקשיבים " לנו , ואת המרכזיות שלהם בחינוך . לדבריה , קריאת ספרים מציבה לקורא הצעיר את " קשת הבחירות , השאיפות והערכים שמתוכם האדם אורג את הפילוסופיה האישית שלו " . במפגש עם הספר התלמידים חיים את חייהן של דמויות , משערים את תוצאות מעשיהן , וחווים את האישור או את הדחייה של החברה לגביהם . הספרות הופכת למעבדה ידידותית ואידיאלית , שבה מתנסים הקוראים בכול , מבלי להיפגע . לצד הערך הרגשי והאסתטי , ניתן היום להצביע על קשר ברור בין קריאת ספרים רצופה לבין הישגים גבוהים בחינוך לשוני . הישגים אלה באים לידי ביטוי באוצר מילים עשיר יותר , בהבנת הנקרא , בהבעה בכתב ובעל-פה . זוהי מסקנתו של סטיבן קראשן מבכירי החוקרים בעולם בתחום הקשר שבין קריאה חופשית ( קריאה שילדים ובני נוער עושים להנאתם , מבחירתם החופשית ) לבין הישגים בלימודים . הוא כותב על כך בספרו " עוצמת הקריאה . " קשר זה עולה גם משורה של מחקרים ומבחנים בינלאומיים , ובראשם , מבחן ה " פיזה . " הספר כולל סיפורים וקטעים מתוך ספרי קריאה וכן שירים , שירי זמר . אולם הלימוד המשותף של הטקסט הספרותי הקצר אינו מהווה תחליף לתרומה הייחודית של קריאת ספרים . משום כך כללנו בסוף כל ספר את הפרק " טעם של עוד , " ובו רשימה מוערת של ספרים מומלצים , שיש להם זיקה לפרק הנושא . לכל נושא המלצנו על 5-4 ספרים , חלקם מספרות מקור וחלקם מספרות העולם . ההמלצה כוללת את שם הספר , שם המחבר / ת , ותוכן הספר בקצרה . לרוב ההמלצות צורפו קישורים לדפי הספרים במאגר " כנפיים " ובאתר " דףדף " באינטרנט , שמאפשר לקרוא פרק ראשון מתוך הספר , ולהאזין לקריינות קצרה מתוכו . אנו מציעים להפנות את התלמידים לספרים אלה באופן שוטף , כחלק מן העבודה על פרקי הנושא . להלן כמה הצעות לעידוד הקריאה בעזרת ספרי " טעם של עוד : " מומלץ לשאול מדי פעם את הספרים מספריית בית הספר או מהספרייה הציבורית , להעבירם בין התלמידים ולהציע למי מהם לקחת את הספר לקריאה . . Krashen . S , The Power of Reading , Heinman 2004 , USA )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר