עמוד:14

חברה , מדינה , מגזר הלקוחות מתחום הסוציולוגיה ) ובערכים מילוניים רב-הברתיים , רבצורניים , ולעתים גם רב-לקסמיים ( השוו למשל את אם לא עם אלא אם כן ) . 1993 ( Anglin , ) השינויים האלה לכשעצמם עושים את המילון האורייני הבוגר לשונה מאוד מן המילון הילדי . ואולם הבדל משמעותי בין מילונו של המבוגר לזה של הילד הוא גמישותו וזמינותו של הראשון לשימוש הולם בכל הנסיבות התקשורתיות של ההפקה " . מחקרים מראים שהתייחסות שיטתית לאוצר מילים היא דרך יעילה להעשרת אוצר מילים . ההתייחסות יכולה להיות המרה בנרדפות , ניתוח מורפולוגי ( שורש , משפחת מילים , ( שיבוץ במשפט וכדומה . אחת המטרות בספרים אלה היא הרחבה והעמקה של אוצר המילים הסביל והפעיל של התלמידים , לצורך שימוש מדויק במילים והתבטאות עשירה והולמת מבחינת המשלב . נקודת המוצא לטיפול באוצר מילים היא תמיד הקשר טקסטואלי : אגב טקסטים בפרקי הנושא מפעילים הוראה ישירה , כדי להפוך לאוצר מילים פעיל . לפני הקריאה מחלצים מראש מילים קשות לסוגיהן השונים – משלבים במשפט , מפרקים , משערים את משמעותן , מבררים במילון . לאחר הקריאה – עוסקים בנרדפות , בשורש , ברמזי תוכן , במשפחת מילים , בשדה סמנטי ובצירופים . 6 רביד , ד ,. ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , , 50-51 ( גליון היובל , Biemiller , A . Teaching Vocabulary - Early , direct , and sequential in Dyslexia Association quarterly . ( 2001 newsletter , Perspectives , Fall 2000 , Vol . 26 , No . 4

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר