עמוד:12

דוגמות : שיחה לבירור סמנטי – בפרק " בוקר בהיר של תשרי " נערכת שיחה סביב מילות העוגן " שוב " ו " לבד , " כחלק מהבירור הסמנטי . בפרק " היה היה בארץ רחוקה " נערך דיון באוצר המילים האופייני למעשייה בהיותה מושג מרכזי בפרק , ונערכת שיחה על משמעויותיו השונות של השם " ציפור גן עדן " ועל תרומתן להבנת הטקסט . על פי בלום-קולקה שיח מטא פרגמאטי ומטא לשוני ( דיבור על דיבור ועל שפה ) מעיד על רמה לשונית גבוהה . רכיב מיומנות זה אחראי ליכולת לבנות ידע לשוני ולהסביר ידע זה במילים מפורשות ( ביאליסטוק . ( 1988 בסוג זה של דיבור ילדים מפגינים את המודעות הלשונית שלהם באמצעים שונים : הערות על שימוש נאות בשפה , נושאים סמנטיים , שפה כנושא השיחה וכד . ' שיח לקראת הכנת תוצר – בפרק "" מן המדבר אל העמק " הילדים מתכננים את יצירת האמנות הכיתתית המשותפת . הטקסטים המילוליים והחזותיים הם נקודת המוצא של הדידקטיקה המוצעת בפרק זה , נקודת מוצא זו מעוגנת במחשבה שנכון לחשוף את הילדים לאסטרטגיות שונות של קריאה והתבוננות ולספק להם גם הזדמנויות להתנסות בדרך של יצירה , פעילות ועשייה שיתופית . "תהליך של הכנת תוצר ( כתוב , דבור , מילולי או ויזואלי , ( הוא סיבה אמיתית לקריאה חוזרת ונשנית של טקסט . הוא מצריך קריאה קפדנית ומדויקת של כל מילה ומשפט בטקסט , והוא מוביל גם לקריאה מפרשת , מפענחת ומרחיבה שלו . תהליך של הכנת תוצר מעביר בטבעיות רבה את האחריות לקריאה אל התלמיד – הקורא ומזמין אותו ליזום מצבי קריאה . תהליך של הכנת תוצר משמעו העברה של טקסט מאופן ייצוג אחד לאופן ייצוג אחר , בתהליך ההעברה התלמיד מבצע פעולות של תרגום ( משפת הטקסט לשפת התוצר ) ופעולות של רה-ארגון הטקסט באופנים השונים מארגונו המקורי . סיעור מוחין לקראת תוצר כתוב – בפרק "" היה היה בארץ רחוקה " נערך סיעור מוחין בזוגות לקראת יצירת ספרון קומיקס . קריאה בקול של יצירה ספרותית פעילויות קריאה בקול הוצמדו לחלק מן היצירות הספרותיות שנכללו בספרים . הפעילויות דורשות הכנה מצד הלומד הן מבחינת הדיוק והרהיטות של הפקת הטקסט בפני מאזינים , והן מבחינת הצעת פרשנות אישית לטקסט . 4 בלום-קולקה , ש . וחמו , מ ,. ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בין עמיתים , עמ . , 77 מטח , 5 2010 זהבי , י . חינוך לשוני באמצעות הכנת תוצר , מטח , 2001

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר