עמוד:11

תרבותיות " הלימה לכוונת התקשורת , לנסיבות השיח ולסוגה , דיוק ומורכבות לשוניים ( שימוש באוצר מילים מדויק ובמבנים דקדוקיים מורכבים לפי מטרת התקשורת . " ( דוגמות : בפרק " ישן וגם חדש " התלמידים מכינים שלט על פי מודל נתון , בפרק " שמעתי וסיפרתי " התלמידים כותבים קטע של תולדות חיים בעקבות ריאיון , בפרק " קול הנרות " התלמידים כותבים סיפור של זיכרון , בפרק " וזה שיודע לחקור " התלמידים כותבים קטע מידע ומכינים שאלון . הבעה בעל-פה תוכנית הלימודים התשס " ג שמה דגש על טיפוח כישורי ההאזנה והדיבור בבית הספר . מודגשים בה הן הדיון שמתרחש בתהליך הלמידה המשותף , והן הדיבור האישי של הלומדים המבוסס על הכנה מוקדמת ( עמ ' . ( 79- 78 ספרי מילה טובה מזמנים סיטואציות למידה מגוונות לטיפוח כשירויות שפה אלה . שיחה / דיון פרקים רבים בספר מציעים פעילויות של שיחה / דיון בהרכבים שונים : מליאה , קבוצות וזוגות . לרוב פעילויות אלה כוללות שאלות מנחות ופתוחות , והן מטרימות את הפעילות האינדיבידואלית של הלומדים . לעתים הפעילות קודמת לקריאת טקסט , ובכך היא מקרבת את הלומדים אל הנושא . לעתים פעילות השיחה / דיון באה תוך כדי הלמידה , ולעתים היא מוצעת בעקבות קריאה של טקסט , ומאפשרת דרכים לעיבודו מבחינה רגשית וקוגניטיבית . בתארו את ההוראה הדיאלוגית או השיח המקדם בכיתה , מסכם רובין אלכסנדר : ( 2005 ) " טענתו של ויגוצקי שלפיה " הכיוון האמיתי של התפתחות החשיבה אינו מן היחיד אל החברתי , אלא מן החברה אל היחיד " קרובה להסבריו של באחטין על ההשפעות החברתיות והסמיוטיות בהתפתחות החשיבה , והדיאלוג הוא אמצעי רב עוצמה להתערבות של קבוצת השווים או של מבוגרים בהתקדמותו של הילד לאורך זירת ההתפתחות הבאה או הפוטנציאלית " . 2 בלום-קולקה , ש . וחמו , מ ,. ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בין עמיתים , עמ . , 23-24 מטח , 2010 University of Durham , UK , 10-14 July 2005 , Association for Cognitive Education and Psychology ( IACEP ) 10 th International Conference , Alexander , R , 2005 Education , Culture and Cognition : intervening for growth . International 3

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר