עמוד:7

רחוקה " ו " שמעתי וסיפרתי ;(" חינוך לסקרנות ולחשיבה מדעית ") וזה שיודע לחקור ;(" ערכים הקשורים למורשת העם היהודי ") קול הנרות " "מקצות הארץ באנו . (" מודולאריות וגמישות – הספרים בנויים באופן מודולארי . כל פרק הוא , בדרך כלל , יחידה עצמאית , שאינה תלויה ביחידות אחרות . מבנה זה מאפשר למורים לבחור את סדר הוראת הפרקים באופן המתאים להם ולכיתתם , ולקבוע את הרצף הנכון להם . רוב הפרקים בנויים מתת יחידות ולכן המורים יכולים ללמד על פי בחירתם חלקים של פרקים , על פי הנושא הנלמד בכיתה ועל פי הזמן העומד לרשותם . למשל , בפרק " קול הנרות " אחד הסיפורים נוגע במלחמת העולם השנייה ויכול להילמד בסמוך ליום השואה ; בפרקים " היה היה בארץ רחוקה " ו " שמעתי וסיפרתי " מופיעות שתי מעשיות והיוצרים של מעשיות אלה . אפשר ללמד מעשייה אחת ואת תולדות החיים של היוצר שלה , ובמועד מאוחר יותר לחזור למעשייה השנייה ולקטע המידע באשר ליוצר שלה ; בפרק " וזה שיודע לחקור " יש אפשרות ללמד בנפרד את קטעי המידע ובזמן אחר את הטקסט העוסק בתצפית וכן הלאה . אפשר להאריך את משך ההוראה בפרק אחד ולקצר בפרק אחר , למשל : ללמד רק חלק מהטקסטים או לבצע רק חלק מהפעילויות . באשר לפעילויות בטקסטים – אין הכרח לבצע את כולן , אך סדר הפעילויות הוא , בדרך כלל , היררכי . עם זאת , הפרקים " היה היה בארץ רחוקה " ו " שמעתי וסיפרתי " קשורים זה בזה והסדר ביניהם חשוב . התאמה לשונ ? ת התלמידים המודולאריות בספרים מאפשרת התאמה ליכולות השונות ולצרכים השונים של התלמידים בכיתה . גם הגיוון בטקסטים – סוגי הטקסטים ורמתם הלשונית – מאפשר בחירה והתאמה של טקסטים ופעילויות לפי רמת התלמידים . התשאול בפעילויות מגוון , והוא כולל שאלות ברמות שונות של קושי . ההתאמה לשונות התלמידים מתאפשרת הן הודות להרכבים השונים לעבודה בכיתה ( ראו למטה , ( הן הודות לפעילויות מטרימות של אוצר מילים בטקסטים שנמצאו ראויים לכך . הרכבים שונים לעבודה בכיתה – הפעילויות מתאימות לעבודה בהרכבים שונים : הוראה במליאת הכיתה : המורה מתייחס לכיתה כמכלול , והתלמידים מתייחסים למורה וזה לזה באופן קולקטיבי ; עבודה קולקטיבית בקבוצות : עבודה בקבוצות המודרכת על ידי המורה ; זוהי גרסה מצומצמת של הוראה במליאת הכיתה ; עבודה שיתופית בקבוצות : המורה מגדיר משימה שעליה הילדים נדרשים לעבוד ועובר אל " מאחורי הקלעים ;" פעילות אחד על אחד : המורה עובד עם ילדים יחידים ; פעילות אחד על אחד : ילדים עובדים בזוגות . האפשרויות הארגוניות הן עבודה במליאה , בקבוצות או ביחידים . אינטראקציות בקבוצות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר