עמוד:5

עקרונות הסדרה העקרונות שהספרים מושתתים עליהם , מתאימים לעקרונות תכנית הלימודים ( ראו " התאמה לעקרונות תכנית הלימודים " בעמ ' , ( 21 בתוספת הדגשים , שמטרתם לענות על הצרכים הספציפיים של כיתות ג-ד . ארגון תמאטי – פרקי הספר מאורגנים לפי נושאים תוכניים . כל ספר מציע מגוון של טקסטים רבים , המאורגנים לפי נושא תוכני מסוים . כל פרק מציג טקסטים מסוגות שונות ( שיר , סיפור , טקסט מידע , שלטים . ( הטקסטים כוללים טקסטים ספרותיים וטקסטים מרבדים שונים של השפה ( מקרא , חז " ל . ( אולם יש להדגיש , שהסוגות השונות נלמדות : התלמידים בוחנים את הטקסטים מצד תוכנם , ואגב הקריאה הם לומדים להכיר את הסוגה ואת מאפייניה . הדגשת ההבעה בכתב ובעל-פה – כל ספר כולל פעילויות הבעה , שמתמקדות במיומנויות מרכזיות של הבעה בכתב או של הבעה בעל-פה . הפעילויות מציגות את תהלוך המיומנות – איך כותבים קטע של תולדות חיים , שלט או קטע מידע או איך מציגים אותם בעל-פה . פעילויות אלה נשענות על הטקסטים שנלמדו בפרק . בחלק מפעילויות ההבעה , כמו בכתיבה של תולדות חיים או שלט , ניתנת דוגמה המשמשת כמודל לכתיבה .     הרחבה על ההבעה בעל-פה ובכתב ראו בעמ ' . 10 מן הטקסט אל הלשון ומן הלשון אל הטקסט – פעילויות הלשון נבנו בדרך התומכת בהבנת הטקסט ובהתאם למאפייני הסוגה הנלמדת . כמו כן פעילויות אלה נועדו להרחבה , להעשרה ולהעמקה של נושאי הלשון הנדרשים , ולפיתוח מודעות לשונית ומטא-לשונית . טיפול שלם בשפה – לכל טקסט ניתנו פעילויות המשלבות : הבנה , הבעה בכתב , הבעה בעל-פה , לשון ואוצר מילים . כך הטקסט מטופל באופן מקיף ושלם .     לשון המקורות – חלק מן החינוך לערכים הוא קירוב התלמידים למורשת ישראל , לארון הספרים היהודי וללשון המקורות . בספר יוחדו פרקים לחנוכה ולשבועות ובהם מובאים קטעים מהמקרא ומהמשנה . הפרק על שבועות מתייחס ללשון המקרא ולשון חז " ל .  

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר