עמוד:9

. 2 בעיני תלמידים רבים , המיון פירושו השתייכות לקבוצה אחת ולא לאחרת . קשה להם לקבל שיצור חי אחד יכול להשתייך לקבוצות אחדות , הנכללות זו בתוך זו , לדוגמה , שיצור חי יכול להיות גם זוחל וגם בעל חוליות . . 3 אמנם התכונות המשותפות לכל קבוצה מאפיינות את רוב היצורים הכלולים בה , אבל חשוב לדעת שיש גם יוצאים מן הכלל . לדוגמה , בממלכת הצמחים , המאופיינת בתהליך הפוטוסינתזה , נכללים גם הצמחים הטפילים , שמקצתם אינם מבצעים פוטוסינתזה אלא חייבים לקלוט מזון ממקור חיצוני . . 4 התלמידים מכירים מגוון קטן מאוד של יצורים חיים . תלמידים רבים הם בעלי תפיסה מצומצמת של המושג ” בעלי–חיים" ( לעתים קרובות הם מקשרים את המושג רק לבעלי חוליות ובעיקר ליונקים , ( ורבים אינם תופסים את הצמחים בתור יצורים חיים . . 5 ככל הנראה , אבותיהם הקדומים של צמחי היבשה הם האצות הירוקיות . המערכות העיקריות של ממלכת הצמחים הן : ( 1 ) מערכת הצמחים הלא–וסקולריים ( חסרי מערכות הובלה , ( שהאצות והטחבניים שייכים אליה ; ( 2 ) מערכת חסרי הזרע , שהשרכניים שייכים אליה ; ( 3 ) מערכת חשופי הזרע , שהמחטניים שייכים אליה . למחטניים אין פרחים אלא אצטרובלים , שגרגרי האבקה והביציות נוצרים בהם , כשהם חשופים לסביבה . לאחר ההפריה הביציות המופרות מתפתחות לזרעים ; ( 4 ) מערכת מכוסי הזרע , שהביציות מוגנות בהם בתוך שחלת הפרח , והזרעים נוצרים בתוך הפרי . במערכת מכוסי הזרע שתי מחלקות : חד–פסיגיים ודו–פסיגיים . עבודה במחשב וברשת האינטרנט : פעילות קבוצתית מתוקשבת : חקר בעזרת מידעון בעלי–חיים באתר האינטרנט אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה : http : // ofekhigh . cet . ac . il בפעילות זו התלמידים נעזרים במידעון בעלי–חיים , מחפשים מידע על נציגים שונים של בעלי–חיים ממחלקות שונות , ממינים אותם ומסכמים את המאפיינים המשותפים לכל מחלקה . כמו כן אפשר להתנסות בעוד יחידות : מכירים את מחלקת החרקים , מכירים את מחלקת העופות ומכירים את מחלקת היונקים . פעילות כיתתית : הכנת אלבום צמחים התבססות על האתר צמח השדה : . http : // www . wildflowers . co . il / hebrew התלמידים מונחים לצלם צמחים בסביבה , לאסוף מידע על הצמחים ולהכין אלבום דיגיטלי לכל הצמחים שתיעדו . מומלץ לבנות את האלבום בעזרת אתרים או תוכנות המיועדים לכך , ולהציגו באתר האינטרנט של בית הספר או באתר אינטרנט אישי או כיתתי כלשהו ( כגון בלוג . ( פרק שלישי : התא פרק זה עוסק בתא בתור יחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של כל היצורים החיים . בפרק זה , תלמידי כיתה ז נחשפים לראשונה לנושא התא ולומדים להכיר את חשיבות התא בתור יחידת הבסיס של היצור החי . בהמשך לימודי הביולוגיה בחטיבת הביניים , נושא התא נלמד כציר אורך ומשולב בהקשרים מתאימים בתכנים השונים . אי לכך , יצירת בסיס ידע והבנה טוב בנושא זה חיונית להמשך הדרך . כמו כן , יש חשיבות מרכזית להכרת מבנה התאים ולהבנת תהליכים המתרחשים ברמה התאית , כדי להבין תופעות ביולוגיות המתרחשות ביצור השלם . לכן , חשוב לקשר בין רמת המקרו , הכוללת את היצורים החיים , המערכות בגופם ואיבריהם , לבין רמת המיקרו הכוללת את הרקמה , את התא ואברוניו ואת החלקיקים . התא הוא מושג מופשט שאינו קשור לניסיונם היום–יומי של התלמידים , מאחר שאין להם התנסות ישירה עם תופעות ברמה התאית , אך הם יכולים לצפות בתאים בעזרת מכשור מתאים כמו מיקרוסקופ אור . בפרק זה הצענו כמה תצפיות נבחרות וניסויים . להלן הבהרות ועצות מעשיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר